پرسش مهر رئیس‌جمهور از دانش‌آموزان: راه وفاق در مدرسه چیست؟

پرسش مهر رئیس‌جمهور از دانش‌آموزان: راه وفاق در مدرسه چیست؟

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان صبح امروز در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳ در مدرسه دکتر حسن عسکری شیرازی در منطقه ۱۸ تهران ضمن طرح پرسش مهر امسال اظهار داشت: مشکل ما در کشور دعوای بی خود است، سر این دعواها همدیگر را بیرون می‌کنیم و نتیجه این می شود که قدرت ما کم می شود و نمی توانیم مشکل مردم را حل کنیم و در برابر دشمن نمی‌توانیم یدواحده شویم.

وی تاکید کرد: وحدت ما موجب قدرت ما می شود. دشمنی و خراب کردن یکدیگر، کشور را خراب می کند. دل ما باید برای هم بتپد. باید یار یکدیگر باشیم.

رئیس جمهور افزود: اگر یاد گرفتید که چگونه با هم کار کنید و دست به دست هم دهید، فردا در کشور می توانید با رفاقت و دوستی با دیگران حرکت کنید و جلو بروید و با قدرت کشور را بسازید البته ما باید کمک کنیم تا شما بتوانید این راه را بروید.

مروری بر پرسش مهرهای گذشته

پرسش مهر بیست و پنجم در حالی مطرح شد که این رسم از سال ۱۳۷۶ پایه‌گذاری شده و هر ساله روسای جمهور از دانش آموزان سوالاتی را مطرح می کنند.

در ادامه پرسش‌های قبلی روسال جمهور از معلمان و دانش‌آموزان به اجمال آمده است:

پرسش مهر اول: اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟ راهکارهای استقرار امنیت و راه‌حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، تحقیق و پرسش‌گری، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟

پرسش مهر دوم: دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟، با گفت‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟

پرسش مهر سوم: راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟، انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟، برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟

پرسش مهر چهارم: در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توان با پرهیز از تنش‌های جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟، موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آن‌ها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟

پرسش مهر پنجم: نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟، مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟، از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درس‌هایی می‌آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می‌خواست و به کجا رسید؟، اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟

پرسش مهر ششم: چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟ موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ مصادیق و زمینه‌های عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید؟

پرسش مهر هفتم: ملت ایران به عنوان پیروان آن حضرت پرچمدار مهر و عشق‌ورزی است، اکنون دانش‌آموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمی‌خواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟

پرسش مهر هشتم: عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می‌دهد چیست؟ عوامل پیشرفت، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟، موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله‌ها حرکت کنیم؟

پرسش مهر نهم: چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم. راه‌های خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟ فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیرخدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسئولان، وظیفه رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت می‌تواند به قله‌های سعادت برسد؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف می‌شود؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله‌ها و تبعیض‌ها و محرومیت‌ها برطرف خواهد شد؟ سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟ دانش آموزان چه می‌توانند بکنند، چگونه می‌توانند به کشور، ملت و خانواده شان خدمت کنند؟ جامعه فرهنگی ما چه می‌تواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟

پرسش مهر دهم: رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می‌توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟ پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان‌ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟

پرسش مهر یازدهم و دوازدهم: تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟ اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟

پرسش مهر سیزدهم: سؤال امسال من از شما این است که می‌خواهید در آینده چه کار کنید، اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود زندگی و زندگی جاویدان آینده چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مهر چهاردهم: اگر پدر شما رئیس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟

پرسش مهر پانزدهم: عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آب‌های ایران می‌توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟

پرسش مهر شانزدهم: به نظر شما دانش‌آموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصت‌های جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماه‌های آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟

پرسش مهر هفدهم: خشونت از کجا نشأت گرفته است و چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟

پرسش مهر هجدهم: در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟

پرسش مهر نوزدهم: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است؟

پرسش مهر بیستم: «آیا محیط مدرسه یک محیط دلپذیر، دلخواه، شاد و پرنشاط برای شما است؟»، «اگر محیط مدرسه محیط پرنشاط برای ما است شما بنویسید ما باید چکار کنیم که این محیط شاداب‌تر و دلپذیرتر و برای شما محیطی امن‌تر و محیطی باشد که بیشتر دوست داشته باشید؟»

پرسش مهر بیست و یکم: «فرزندانم برای مقابله با کرونا چطور می‌توانید به همکلاسی‌های خود یاری رسانید»؟

پرسش مهر بیست و دوم: «ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است و نقش دانش‌آموزان در شکل گیری ایران قوی چیست؟»

پرسش مهر بیست و سوم: «برای افزایش بهره‌وری در آموزش چه اقداماتی باید انجام شود؟» و «مدرسه خوب دارای چه خصوصیاتی است؟»

پرسش مهر بیست و چهارم: در سال ۱۴۰۳ شهید رئیسی به جای پرسش مهر پویش مهر را مطرح کرد
“دانش‌آموزان جست و جو کنند که ما در گذشته کجا بودیم و اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، پیشرفت های کشور را تصویر بکشیم”

حتما ببینید

روایتی از بذرپاش تا روز اعلام صلاحیت‌ها؛  الحمدلله علی کل حال

روایتی از بذرپاش تا روز اعلام صلاحیت‌ها؛ الحمدلله علی کل حال

برداشت اول : آن واقعه سخت و جانکاه ساعت ۱۳:۳۰ با آقای پیمان پاک داخل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *