اما و اگرهای مرز خسروی

اما و اگرهای مرز خسروی

مرز خسروی قدیمی ترین گذرگاه عبور زوار عتبات عالیات در کشورمان است که سابقه ای تاریخی در مسیر جاده ابریشم دارد؛ این مرز یادآور خاطره شیرین ورود آزادگان بعد از سالها اسارت توسط رژیم بعث به کشورمان نیز هست.

متاسفانه حمله داعش به عراق و ناامنی این کشور و همچنین هجوم ویروس کرونا باعث تعطیلی چند ساله خسروی شد و در سالهای اخیر با اعتبارات خوبی که در مرز مهران استان ایلام هزینه شد این مرز بیشتر مورد استقبال زوار عتبات عالیات قرار گرفت این در حالیست که بیشتر مسافرانی که قصد رفتن به مهران دارند باز هم باید از استان کرمانشاه و نزدیکی مرز خسروی عبور کنند.

البته خسروی یک مزیت بزرگ دارد که سایر مرزهای کشورمان ندارند و آن هم مسافت کوتاه تا شهرهای زیارتی عراق است.

اگر قطار سراسری ایران بالاخره بتواند خودش را به مرز خسروی برساند آن وقت در کنار بزرگراه کربلا که کنگاور در شرق استان را به غربی ترین نقطه استان یعنی خسروی متصل می کند، بستری مناسب برای حمل و نقل راحت مسافران فراهم می کند و به مزیت های مرز خسروی افزوده خواهد شد.

از طرفی تصویب طرح منطقه آزاد قصرشیرین مزیتی دیگر برای این مرز محسوب می شود چرا که با رونق گرفتن منطقه آزاد علاوه بر جذابیت های معنوی مرز خسروی جاذبه خرید برای زائران و مسافران به این منطقه افزوده می شود.

اما این طرح ها با اما و اگر مواجهند چرا که اگر اعتبار مناسبی به ایجاد راه آهن خسروی داده نشود و رونق گرفتن منطقه آزاد قصرشیرین به همین روال کند و آرام باقی بماند تا سالهای آینده نمی توان امید جدی به این طرح ها داشت.

ولی با این وجود برای تردد راحت زوار در سالهای اخیر توجه هایی هم به مرز خسروی شده است؛ از ایجاد راه‌های دسترسی مناسب به این مرز گرفته تا ایجاد پارکینگ خودروهای شخصی و افزایش گیت های ورود و خروج مسافران در مرز، همچنین اربعین امسال بود که درمانگاه مجهز مرز خسروی توسط جمعیت هلال احمر به بهره برداری رسید.

اما اگر مسیر تردد زوار اربعین در استان کرمانشاه را از کنگاور تا قصرشیرین و مرز خسروی بدانیم لازم است در طول این مسیر مجتمع های رفاهی – خدماتی برای رفاه حال زائران ایجاد شود، درست است که در ایام اربعین شاهد برپایی موکب های متعدد در مسیر زائران هستیم اما باید پذیرفت مجتمع های رفاهی مخصوصا همانند مجتمع های مجهز آستان قدس رضوی برای رفاه زائران بهتر است.

لذا پیشنهاد می شود که مسوولان استان کرمانشاه با آستان قدس رضوی برای ساخت مجتمع های خدماتی رفاهی در مسیر زائران اربعین در استان کرمانشاه در راستای طرح حرم تا حرم وارد مذاکره شوند.

نباید از نظر داشت که آستان قدس رضوی برای احداث مجتمع خدمات رفاهی در کرمانشاه که مسیر حرم تا حرم محسوب می شود کوتاهی کرده است که فقط ذکر یک مثال به وضوح گویای آن است؛ فاصله مشهد تا ساری مرکز استان مازندران حدود ۶۵۰ کیلومتر است ولی در طول همین مسیر حدود ۵ مجتمع خدمات رفاهی فعال بوده و موارد دیگری نیز در دست احداث است اما فاصله مشابه کرمانشاه تا قصرشیرین که صرفا مسیر گردشگری مذهبی محسوب می شود حتی یک مجتمع خدماتی متعلق به آستان قدس رضوی ندارد.

پیشنهاد دیگر برای رونق گرفتن مرز خسروی ایجاد راهنمایان گردشگری مسلط به زبان عربی و نصب بنرهای اطلاع رسانی در خصوص مزیت های آن در ورودی های استان نظیر فرودگاه، راه آهن، پایانه مسافربری و جاده هاست.

شاید بسیاری از زائران ندانند که اگر خسروی را برای تردد انتخاب کنند مسافت کمتری تا شهرهای زیارتی عراق خواهند داشت ضمن اینکه با زیرساخت های ایجاد شده در این مرز با کمترین معطلی برای تردد مواجه خواهند شد.

با اینکه در سالهای اخیر مرز خسروی دوباره رونق گرفته و با استقبال زائران مواجه شده است اما نسبت به تردد ۹۱۴ هزار نفری سال گذشته آمار امسال با کاهش مواجه شد.

اینکه برخلاف پیش بینی مسوولان استان مبنی بر تردد ۲ میلیون نفری برای اربعین امسال در مرز خسروی نه تنها نسبت به سال گذشته افزایشی نداشتیم بلکه با کاهش فاحش آمار مواجه بودیم موضوعی است که باید مسوولان به دلایل آن اشاره کنند.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

حتما ببینید

استاندار: تغییرات مدیریتی در کرمانشاه با سرعت انجام خواهد شد

استاندار: تغییرات مدیریتی در کرمانشاه با سرعت انجام خواهد شد

به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا؛ «منوچهر حبیبی» پس از برگزاری جلسه امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *