نباید از منافع کشور در توسعه "میدان گازی آرش" کوتاه بیاییم

نباید از منافع کشور در توسعه “میدان گازی آرش” کوتاه بیاییم

به گزارش خبرنگار دفاعی آباجان به نقل از ایرنا، سردار عبدالرضا عابد روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با استفاده از میادین مشترک گفت: میادین نفتی میادین مشترکی است که برای توسعه آنها در دولت سیزدهم تلاش کردیم. در سفری استانی به شهید آیت الله رئیسی گفتم، امروز در کشور حلقه مفقوده‌ای داریم که این حلقه مفقوده در کشور با این که همه دولت‌ها آمدند و رفتند ماند. ما میادین مشترکی داریم که در مصاحبه‌ها و گفتگوها از آن صحبت می‌شود. با وجود این که در دریا و در خشکی میادین مشترک داریم اما عزم و اراده جدی برای استفاده از این میادین مشترک را ندیدم. به شهید رئیسی گفتم در این باره برنامه ویژه‌ای گذاشته شود و از مسئولان مربوطه خواسته شود و اولویت بندی کنید.  

وی افزود: ما چه در بخش میعانات گازی و چه در بخش نفت با کشورهایی به جز بحرین با عراق، کویت، عربستان، قطر، امارات تا عمان و از طرف شمال هم با ترکمنستان، آذربایجان میادین مشترک داریم که البته آیت الله رئیسی قول داد و جلساتی هم برگزار و قرارگاه هم در این زمینه پیش قدم شد و نشان دادیم ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اظهار کرد: در مرحله اول با عراق می‌توانیم کار گروهی تعریف کنیم که در میادین مشترکی که با آنها داریم حد و حدود و مرزها مشخص شود که چه مقدار مربوط به ما است و چقدر مربوط به آنها می شود. البته این کارگروه تشکیل شد. این کار گروه از طرف مقابل خیلی فعال بود، اما از طرف ما ضعیف بود، در حالی که ما در این زمینه ذی‌نفع بودیم. باید با جدیت این کار را دنبال می کردیم که البته اتفاقاتی افتاد اما مطلوب نبود، یعنی بهتر از این می توانستیم نتیجه بگیریم.  

عابد تاکید کرد: بخش میادین مشترک دریایی هم ـ به همین شکل ـ «در خشکی» است، یعنی مخازنی را که ما شناسایی کردیم به خصوصا در رابطه با میدان مشترک آرش با کویت، که در رابطه با این میدان یک اصلاح است که واقعا از نان شب هم واجب‌تر است. چندین سال است که میدان آرش مشترک است. هم آنها منافع دارند و هم ما منافع داریم، چرا ما باید از منافع مان کوتاه بیاییم، چرا ما منافع مان را پیگیری نکنیم. باید اولویت و بها بیشتر به آنها داده شود.  

وی با بیان اینکه ما باید به جهت دیپلماسی و هم به جهت پیگیری فعال باشیم، اظهار کرد: باید وزارت امورخارجه و مسئولان دیگر و آنهایی که مرتبط در این زمینه مسئول هستند مطالبه و پیگیری کنند و تا زمانی که این اتفاق نیفتند همین روال وجود دارد. موضوع میدان اسفندیار و فرزاد آنها هم به همین شکل است. صحبتی شد و توافقی صورت گرفت ولی منتظریم که دستور و مجوز صادر کنند، البته در آنجا دکل داریم و آماده برای استقرار آن هستیم که بتوانیم کار را شروع کنیم و عملیات حفاری انجام شود.  

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفت: اما از این فرصت، کویتی‌ها استفاده کرده‌اند و آنها با عربستان شرکت مشترکی را به نام «الخلیل» تاسیس کردند و در حال کار هستند که بعضی‌ها می گفتند، کار نمی کنند که گفتم شواهد نشان می‌دهد، آنها در حال کار هستند. به نام آنها این شرکت تاسیس شده است و فراخوان مناقصه هم  داده‌اند.  

سردار عابد تاکید کرد: ما الان نزدیک آنها نیستیم، ما در این طرف ساحل هستیم، اما بالاخره به عنوان کشور همسایه به دنبال منافع خودشان هستند. ما باید حضور داشته باشیم و منتظر نباشیم که ببینیم چه می‌شود؛ استفاده از میادین مشترک حق مسلم مردم است. وقتی وزارتخانه عریض و طویل درست کرده‌ایم باید به موقع عمل کند.  قرارگاه هم سعی می‌کند که فراتر از قانون عمل نکند، اما دنبال می کنیم و آماده هستیم که این کار انجام دهیم.

وی درباره پیام بازدید رئیس دولت چهاردهم از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: رهبر معظم انقلاب درباره قرارگاه و کمک به دولت فرمودند که قرارگاه به عنوان بازوی توانمند برای کمک به دولت‌ها است، بنابراین هم فرصتی برای ما و هم برای دولت است که از این توان بالقوه قرارگاه در جهت رفع نیازها استفاده شود. چرا که قرارگاه خودش را مجهز کرده و آماده انجام هر ماموریتی برای رفع نیاز کشور است. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) افزود: پیش از این شهید رئیسی از قرارگاه بازدید داشت و با ظرفیت‌های آن از نزدیک آشنا شد و دکتر پزشکیان رئیس جمهور جدید هم در اولین برنامه خود از این قرارگاه بازدید کرد و با ظرفیت‌های آن آشنا شد و این حضور روسای جمهور نشان از نقش مهم قرارگاه در توسعه کشور و اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی است. 

سردار عابد تاکید کرد: دکتر پزشکیان قبل از شروع دولت چهاردهم به عنوان نماینده استان آذربایجان شرقی آشنایی از توانمندی‌های قرارگاه در اجرای پروژه‌های مختلف داشت، چرا که در آنجا ما پروژه هایی در زمینه مترو، برق رسانی و سد داشتیم. در رابطه با سایر فعالیت‌ها مانند انرژی، ناترازی‌ها، ساخت سدها، صنعت و معدن و آی سی تی و حوزه دریایی بعد از حضورشان در ریاست جمهوری، در اولین بازدید با حضور در مرکز مانیتورینگ این قرارگاه از نزدیک در جریان فعالیت ها قرار گرفتند و این بازدید موجب شناخت بهتر مجموعه دولت از قرارگاه شد و در جمع‌بندی صحبت هایشان که با مسئولان قرارگاه داشتند، هم امیدوار شدند و هم مایه دلگرمی برای ما شد که می‌توانیم با ظرفیت‌های قرارگاه به دولت در رفع ناترازی‌های ‌ انرژی و ناترازی آب کمک‌های خوبی کنیم.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، به این نکته اشاره کردیم که در دولت قبل پیشنهادی به عنوان طرح «تلاش امید» ارائه دادیم و براساس آن خیلی از پروژه‌هایی که هدف گذاری نشده بود، به اتمام رسید و یا تا آخر سال به اتمام می‌رسد.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با بیان اینکه طرح «تلاش برای سازندگی ایران» را به دولت چهاردهم پیشنهاد دادیم، گفت: کار گروهی مشخص شد تا از تعداد ۳۸۰ پروژه که در حال اجرا داریم، ۸۵ پروژه را  در اولویت قرار دهند تا  ۱۴۰۴ بتوانیم این پروژه ها  را به اتمام برسانیم و  امیدواری در مردم ایجاد کنیم. منتظریم جلسه این کارگروه با سازمان مدیریت برنامه و بودجه برنامه ریزی ها برگزار شود. 

سردار عابد درباره ناترازی بنزین و آب نیز اظهار کرد: موضوع بنزین داستان مفصلی است. ما به‌دنبال این هستیم که این ناترازی را رفع کنیم. اما در کنار آن باید جلوی مصرف بی رویه بنزین گرفته شود، در حالی که هیچ کشوری این مصرف بی رویه را ندارد. بنزین در کشور ما ارزان است و از طرف دیگر خودروهای تولیدی ما پُرمصرف هستند.
 
وی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است، گفت: ۴۰ درصد تولید بنزین کشور از پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. پالایشگاه در چهار فاز تعریف شده بود که سه فاز آن تمام شده است و فاز چهارم آن در دولت چهاردهم ماند؛ انگیزه‌ای برای تکمیل آن وجود نداشت که سپاه برای تکمیل آن ورود کرد تا دوباره اتفاق چند سال قبل که وارد کننده بودیم نیفتد. بنزین تاثیر مستقیمی در زندگی مردم دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) خاطرنشان کرد: بر همین اساس در سال ۹۸ شروع به ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس کردیم که کنار همان پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. طراحی، تامین تجهیزات و تامین سرمایه و اجرا همه بر عهده خود قرارگاه بود و در دو فاز آن را تعریف کردیم، اگر چه در تامین سرمایه مشکل داشتیم، اما برای آنکه وارد کننده بنزین نشویم این کار را پذیرفتیم و منابع آن را از پروژه های دیگر تامین کردیم تا بتوانیم موضوع ناترازی را رفع کنیم. 

سردار عابد با بیان اینکه در حال حاضر پالایشگاه مهر خلیج فارس ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: در دولت سیزدهم قولی که دادیم این بود که تا پایان سال ۱۴۰۳ فاز اول را و فاز دوم را در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۴ به اتمام برسانیم. بر همین اساس یکی از پروژه‌های اولویت‌داری که به دولت چهاردهم پیشنهاد شد و به عنوان یک پروژه راهبردی تعیین شد، ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس است که در صورت حمایت دولت می‌توانیم تا پایان سال جاری فاز اول را به اتمام برسانیم و این اقدام، می تواند مقداری ناترازی بنزین را رفع کند چرا که فاز اول می‌تواند ۱۳ میلیون لیتر روزانه بنزین تولید کند. با تکمیل فاز دوم این پروژه نیز در سال ۱۴۰۴ می‌توانیم بنزین یورو ۴ تولیدی این پالایشگاه را به بنزین یورو ۵ تبدیل کنیم.

وی درباره ناترازی آب هم گفت: درسطح کشور ۶۲ سد ساخته و افتتاح شده است. با برنامه‌ای که پیشنهاد داده‌ایم، دو رشته تونل باید حفر کنیم که یکی پروژه حفر تونل از سد لار است که ۲۷ کیلومتر تونل باید احداث شود، از این ۲۷ کیلیومتر تا کنون ۹ کیلیومتر آن احداث شده است و مابقی هم براساس برنامه زمان بندی این پروژه امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به پایان برسانیم و تا حدودی نگرانی تامین آب پایتخت را کاهش دهیم البته باید در زمینه مصرف آب در تهران فرهنگ سازی شود. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) درباره اینکه آیا قرارگاه برای تأمین آب ۱۵ استان فعالیت‌هایی دارد؟ گفت: البته در بحث کم‌آبی، استان‌های دیگری نیز با چنین معضلی مواجه هستند؛ از جمله در سیستان و بلوچستان هم نگرانی‌های وجود داد که به‌دنبال آن هستند که انتقال آب از دریا انجام شود، اما آب دریا شور و نیازمند شیرین کردن آن است؛ اجرای این طرح هزینه سنگینی دارد و برای شرب مصرف کننده به صرفه نیست.

سردار عابد با بیان اینکه اقبال کمی برای سرمایه‌گذاری در پروژه های شرق کشور است، گفت: اما با کمک شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌ایم در دشت تهلاب در سیستان و بلوچستان سفره آب زیرزمینی عظیمی شناسایی کنیم که به روایتی بین ۹ تا ۲۷ میلیارد مترمکعب آب در عمق ۲۰۰ متری زمین وجود دارد؛ به همین جهت برای بهره‌برداری از آن ۴۰ چاه پیش بینی شده که ۲۵ چاه حفر شده و آب به وسیله لوله به شهرهای زاهدان و زابل منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های قرارگاه تامین موضوع آب برای استان های دیگر است که این موضوع یکی از پیشنهادهای ما به دولت چهاردهم است. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) درباره آخرین وضعیت سد بختیاری هم گفت: دوستان در آنجا مشغول کار هستند. اما بعضی از پروژه‌۲ها بستگی به توافقات و نوع تعهدات دارد. سد بختیاری قابل اجرا با توجه به توانمندی‌های کشور است، اما تصمیم بر این شد که پروژه با تامین مالی چینی‌ها پیش برود، این پروژه فاینانس و بحث سرمایه گذاری شرکت چینی است که هم در سرعت و هم انجام کار تاثیراتی دارد.

سردار عابد اضافه کرد: در دولت سیزدهم پیشنهاداتی داشتیم که اگر بخواهیم به این شکل این پروژه را اجرا کنیم زمان زیادی می‌برد، حتما باید تعیین و تکلیف شود که صد در صد پای کار بیایند و براساس تعهد و پروتکل فیمابین کار را انجام دهند و پای امضای خود بایستند. پروژه‌ای که نیاز مردم است و باید طی ۴ سال اجرا شود، ۱۴ سال طول بکشد، برای ما نتیجه خوبی ندارد. پیگیر شدیم و یکی از پروژه های دیگر ما برای دولت چهاردهم اتمام این سد است.

وی درباره آخرین پروژه‌های حمل و نقل قرار گاه، گفت: موضوع حمل و نقل، حیاتی است. پروژه بزرگ راه آهن چابهار به زاهدان، به جهت استراتژی یک پروژه بین‌المللی است ضمن آنکه ما بندر بزرگی به نام شهید بهشتی احداث کردیم.  بر اساس برنامه‌ای که برای اتمام این پروژه در دولت سیزدهم در نظر گرفته بودیم بنا بود تا  تا آخر امسال تمام و راه آهن فعال شود که با فعال شدن آن حدود بین هفت و نیم تا ۸ میلیون تن  ظرفیت ترانزیتی داشته باشیم و ۱۰۰ هزار نفر هم می‌تواند جابجا کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)  افزود: با حادثه‌ای که برای آیت الله رئیسی رخ داد، کمی روند پروژه کُند شد البته ما آن را تعطیل نکرده ایم، البته بنا شد تا آخر سال هر ما یک همت پرداخت کنند اما نتوانستند به تعهد خود عمل کنند و مجبور شدیم از پروژه‌های دیگر بکاهیم و به این پروژه بدهیم و ما این پروژه را تقویت کردیم. کار در حال انجام است و در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی کار انجام شده است. 

سردار عابد اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه های پیشنهادی ما به دولت چهاردهم اتمام راه آهن است. امیدواریم دولت کمک کند که بتوانیم تا زودتر از سال ۱۴۰۴ آن را به اتمام برسانیم و آماده بهره برداری شود. 

وی با بیان این که ما بخش خصوصی نیستیم، گفت: بدهی دولت به ما زیاد است اما سعی و تلاش ما این است که کمک حال دولت باشیم و ملاحظه آن را می‌کنیم. دولت به اندازه‌ اعتباراتی که دارد می تواند کمک کند. سعی و تلاش ما این است که خلایی وجود نیاید که باعث تعطیلی کار شود. پروژه های دیگر ما توسعه آزادراه‌ها از جمله حرم تا حرم است.  بحث دیگر قطار سریع سیر است که برای ما خیلی  مهم  است و می‌تواند تاثیر بسزایی می‌تواند در حمل و نقل داشته باشد.

سردار عابد گفت: آزاد راه حرم تا حرم از قم تا گرمسار و سمنان در حال اجراست، همچنین موضوع کمربندی از سمت قزوین به سمت تهران هم در حال بهره برداری است. سمت خرم آباد هم به همین شکل است. همچنین در صورت تکمیل پروژه قطار تندرو تهران – مشهد که به صورت تهاتر انجام خواهد شد، امکان جابه‌جایی مسافران در مدت‌زمان سه تا سه ساعت و نیم فراهم خواهد شد.

وی درباره توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: این فرودگاه بهترین محل برای ترانزیت هوایی است که در این رابطه همکاران ما برای اجرای باند دوم و جنوبی فرودگاه فعال هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)  ‌در خصوص پروژه‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه هم گفت: قرارگاه هر پروژه‌ای که دارد، در حد فاصل ۲۰‌ کیلومتری این پروژه‌ها اگر نیاز باشد، خدمات محرومیت‌زدایی مانند احداث و مرمت جاده و خانه مسکونی، و تهیه جهیزیه برای ازدواج جوانان انجام می‌دهد که در این رابطه تاکنون بیش از یک همت (هزار میلیارد تومان) هزینه کرده است.

حتما ببینید

سردار سلیمانی: بسیجیان پیشگام سازندگی و محرومیت زدایی هستند

سردار سلیمانی: بسیجیان پیشگام سازندگی و محرومیت زدایی هستند

به گزارش خبرنگار دفاعی آباجان به نقل از ایرنا، سردار غلامرضا سلیمانی روز چهارشنبه ۵ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *