آمادگی متروی تهران برای خدمات حداکثری در مهر ماه

آمادگی متروی تهران برای خدمات حداکثری در مهر ماه

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه؛ رضا محمدنژاد روز چهارشنبه در در جلسه طرح استقبال از مهر ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته گفت: از ابتدای شهریور طرح استقبال از مهر در این شرکت آغاز شد و تلاش کردیم با ارتقای کیفی و رفع نواقص در تمامی بخش‌ها، شرایط ارائه بهترین خدمات‌رسانی را به شهروندان، به‌خصوص دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه با بکارگیری تمام توان نیروی انسانی خود، بازسازی و اورهال حداکثری ناوگان متروی تهران و آماده‌سازی تأسیسات و تجهیزات ایستگاه‌ها، از جمله پله‌برقی‌ها و آسانسورها انجام شده است، افزود: هر ساله همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شاهد افزایش قابل توجه مسافران مترو هستیم.

وی اظهار کرد: در این راستا، جهت تسهیل در جابه‌جایی و تردد مسافران، تمهیداتی را در جهت رفع سدمعبر، جمع‌آوری دست‌فروشان و متکدیان در داخل ایستگاه‌ها با حضور عوامل انتظامی جهت ساماندهی ورودی و خروجی ایستگاه‌های شلوغ در دستور کار قرار داده‌ایم.

محمدنژاد در ادامه به نظافت و شستشوی واگن‌ها، پاکسازی نمای ایستگاه و ساختمان، فضاهای مسقف و نظافت کف و دیوار سالن‌ها، حریم ریلی، سرویس‌های بهداشتی و صندلی‌ها و شستشوی نمای ساختمان‌های اداری، پایانه‌ها و تعمیر و مرمت ساختمان‌ها و سوله‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: تیم‌های تعمیراتی اضطراری برای رفع نواقص احتمالی در ایستگاه‌های پرتردد مترو مستقر هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه همچنین از نصب پیام‌های آموزشی و تبلیغاتی با موضوع بازگشایی مدارس و استقبال از مهر در محوطه ایستگاه‌ها، ایمن‌سازی فضای ایستگاه و جلوگیری از نزدیک شدن دانش‌آموزان به محدوده ریل قطار از طریق استقرار عوامل اجرایی خبر داد.

محمدنژاد گفت: ارتقای کیفیت و رفع نقص احتمالی سیستم‌های نظارت تصویری نصب‌شده در تمامی ایستگاه‌های مترو نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: همانند سال‌های گذشته موضوع استفاده رایگان تمامی دانشجویان و دانش‌آموزان از مترو در اوایل مهرماه در فرآیند تصویب قرار دارد که پس از قطعی شدن اطلاع رسانی لازم خواهد شد.

آمادگی متروی تهران برای خدمات حداکثری در مهر ماه

انجام مطالعات تی. او. دی برای ۳۸ ایستگاه مترو

سرپرست شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران گفت: در مطالعات توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) که از طریق معاونت شهرسازی و معماری در حال انجام است، با ۲۰ منطقه شهرداری قرارداد منعقد شده و ۳۸ ایستگاه نیز انتخاب شده‌اند.

میثم نوروزیان با اعلام اینکه طرح TOD یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (Transit Oriented Development) مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۳۹۷ است، گفت: بر اساس ادبیات جهانی، باید در فضایی توسعه شهرسازی را تعریف کنیم که ظرفیت بارگذاری بر اساس حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد.

سرپرست شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری تکلیفی را مقرر کرده که حتی بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی همه شهرها هم باید مبتنی بر TOD صورت گیرد و چون عوارض ترافیکی و مواردی از این قبیل معمولا در راستای توسعه شهرها شکل می‌گیرد، اگر براساس TOD گام برداریم می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم.

نوروزیان با بیان اینکه در TOD اصول و استانداردهای مختلفی وجود دارد، یادآور شد: بیشترین بحث در TOD این است که میزان بارگذاری و تراکم هر چه به ایستگاه‌های حمل و نقل مثل بی‌آرتی و مترو نزدیک‌تر شود، می‌توانید میزان توسعه را افزایش داد؛ اما صرفاً هم این نیست که فقط به بحث تراکم بپردازد و اصل‌های دیگری را نیز باید در نظر گرفت. برای مثال موضوع اختلاط کاربری‌ها موضوع بسیار مهمی است و کاربری‌ها نباید صرفاً مسکونی یا صرفاً تجاری باشد.

وی ادامه داد: کاهش خودرو و تاکید بر پیاده محوری و استفاده از دوچرخه نیز مبحث مهمی محسوب می‌شود. در مطالعاتی که از طریق معاونت شهرسازی و معماری در حال انجام است، با ۲۰ منطقه شهرداری قرارداد منعقد شده و ۳۸ ایستگاه نیز انتخاب شده‌اند.

نوروزیان با بیان اینکه برای ایستگاه‌هایی که بیشترین قابلیت پیاده‌سازی TOD را دارند و ظرفیت‌های توسعه فراوانی پیرامون آنها وجود دارد مطالعات انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: خروجی مطالعات منجر به تعدادی لکه‌گذاری خواهد شد که این لکه‌گذاری‌ها فرصت‌های توسعه هستند و در کنار آن با توجه به اینکه باید جذابیت ایجاد کنند ما طرح‌های ترافیکی هم باید در نظر بگیریم و محورهای پیاده، ایستگاه‌های تاکسی و مواردی از این قبیل مشخص شود.

سرپرست شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران با بیان اینکه این طرح‌ها پیرامون ایستگاه‌های راه‌اندازی شده در حال انجام است، گفت: برای چهار خط جدید و نزدیک به ۳۰۰ ایستگاهی که در آینده خواهیم داشت سعی می‌کنیم بازنگری داشته باشیم تا بتوانیم از حالا برنامه‌ریزی کنیم که به افق سال ۱۴۲۰ که چشم‌انداز طرح جامع حمل و نقل شهر تهران است، دست یابیم.

توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (Transit Oriented Development) عبارت است از یک الگوی متراکم کاربری زمین شامل مسکن، پارک های عمومی و میادین، کاربری‌های تجاری و خدماتی که همگی در امتداد نقاط کلیدی سامانه حمل و نقل همگانی واقع شده باشند.

Check Also

حادثه جان باختن خبرنگار ایرنا فراتر از مسایل جنسیتی است

حادثه جان باختن خبرنگار ایرنا فراتر از مسایل جنسیتی است

به گزارش خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا، علیرضا نادعلی روز سه‌شنبه در صحن علنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *