بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان!

بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان!

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، شهاب‌الدین متاجی، کارشناس انرژی و مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اخیراً برخی رسانه‌ها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به‌قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کرده‌اند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است.

وی افزود: در صفحه ۲۰ صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میزان فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی و درآمد حاصل از آن آمده ‌است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به‌طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به‌ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.

مدیرعامل اسبق شرکت پالایش نفت تهران خاطرنشان کرد: فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به‌قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تأیید شده، می‌بایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام می‌شد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است!

عضو سابق هیئت مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس ادامه داد: دو دلیل فوق به‌خوبی اثبات می‌کند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ است و طرح مسائلی این‌چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

پالایش و پخش به زیاندهی ۳۱همتی رسیده است

مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: جریانی که شرکت ملی پالایش و پخش را از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند، به‌جای پاسخگویی از نحوه عملکرد خود با مطرح کردن مسائلی این‌چنینی به‌دنبال فرافکنی و فرار از پاسخگویی هستند.

وی افزود: در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورتهای مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده‌اند مورد سنجش قرار می‌گیرد اما شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کرده‌اند که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است، و در شرایطی که به ناترازی بنزین دامن زده‌اند، به‌جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیتها در حال جریان‌سازی‌های مخرب و دروغین هستند.

 امکان تبدیل دوباره ایران به صادرکننده بنزین وجود دارد

این کارشناس انرژی در خصوص راهکارهای رفع ناترازی بنزین گفت: از مهمترین راهکارها، متنوع‌سازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG‌ طی سالهای اخیر به‌کندی پیش رفته است، درحالی که می‌توان بخش قابل‌توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساخت‌های آن موجود است، رفع کرد.

وی اضافه کرد: اصلاح روند مصرف با سیاست‌گذاری درست و برنامه‌محور، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اسقاط و از مدار خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، می‌تواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد.

مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: می‌توان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.

انتهای پیام/+

Check Also

گام دوم آزادسازی قیمت بنزین؟

گام دوم آزادسازی قیمت بنزین؟

– اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *