به گزارش خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم از دهگلان، جاده شهر بلبانآباد در حوالی این شهرستان یکی از نقاط حادثهخیر و به جاده مرگ و خون تبدیل شده است به طوریکه در طول هفته و ماه چندین فقره تصادف در این محور رخ میدهد، در همین راستا؛ مردم بخش بلبانآباد امروز به دلیل اعتراض به وضعیت جاده و فوت جوانان این روستا جاده را مسدود و اجازه تردد به هیچگونه ماشینی را ندادند.
جمعی از مردم در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم از وضعیت نامناسب و ناهموار جادههای ارتباطی گلایه دارند و آن را دغدغه قدیمی سالها برای ۴ هزار نفر جمعیت که علاوه بر مشکلات تردد بعضاً عامل حوادث مرگبار و تلخی هم شده است، میدانند. آنان میگویند مسئولان استانی و شهرستان سالهاست که وعده ساماندهی این جاده را دادهاند، اما عملی نشده است.
بخش بلبانآباد توابع شهرستان دهگلان با ۱۸ کیلومتر جاده و عرض ۵ متر یکی از جادههای خونین و مرگبار استان بوده که موجب نگرانی و دغدغه مردم شده است، طی تماسهای مکرر اهالی منطقه با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم گزارشی در رابطه با وضعیت و حوادث جاده بلبانآباد تهیه شده که در ادامه میخوانید:
تردد روزانه بیش از ۱۰۰ ماشین سنگین از جاده
آرش محمدی یکی از اهالی شهر بلبانآباد در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم با ابراز گلایه و نگرانی زیاد از وضعیت جاده اظهار داشت: متأسفانه تردد بسیاری از ماشینهای سنگین در جاده بلبان آباد مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده که اصلاً زیرساختهای موجود، ظرفیت این تعداد تردد را در روز ندارد، هر روز شاهد تصادف در این جاده هستیم که دریک ماه اخیر ۶ کشته بیشتر توسط ماشینهای سنگین معدن اتفاق افتاده است.
وی افزود: استخراج معدن روستای میمون آباد مابین شهر بلبان آباد و شهر موچش یکی از مهمترین مشکلات این جاده است که روزانه بیش از ۱۰۰ ماشین سنگین تردد کرده و موجب تصادف میشود، حدود ۵ تا ۶ ماشین سنگین پشت سر هم دراین جاده عرض ۵ متری اجازه تردد به خودروهای سبک داده نمیشود و موجب ترافیک، سبقتهای غیرمجاز، نارضایتی و تردد کُند ماشینهای اهالی منطقه شده است، تا کنون بعد از چند سال فقط ۲ کیلومتر از سمت دهگلان به بلبانآباد آسفالت و پیشرفت داشته که متاسفانه پروژه عمرانی بسیار به کندی پیش میرود، کل جاده بلبان آباد به دهگلان ۲۰ کیلومتر است که از بلبان آباد تا خود معدن ۶ کیلومتر است.
به گفته این شهروند بلبانآبادی این جاده میانبری برای شهرستان کامیاران و شهر موچش به استانهای مجاور است که موجب تردد روزانه هزاران ماشین و تصادفهای مکرر، غم و اندوه برای مردم منطقه شده است.
جاده خاکی بدون تردد ماشینهای سنگین برای مردم احداث شود!
فواد محمدی عضو شورای شهر بلبانآباد نیز در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم اظهار داشت: بر اساس قانون معادن در سه بخش آیین نامه اجرای معادن، قوانین معادن و ضوابط زیست محیطی حاکم برمعادن است که براساس این سه قوانین و طبق چند ماده دیگر به ما ظلم شده است، متأسفانه اداره صنعت، معدن و تجارت استان کردستان هیچ گونه استعلامی از مردم بابت استخراج این معدن نگرفته و موجب مشکلات و نابودی برای کشاورزی، دامداری، باغداری و از همه مهمتر تصادفات مکرر جادهها شده است.
وی مدعی شد: جاده بین روستای دهگلان به بلبان آباد به جاده بین شهری به دلیل هماهنگی و تعامل مدیران دولت با معدنچیها بدون رعایت هیچگونه ضوابطی در حال فعالیت است، چند روز گذشته جوان ۳۵ ساله بلبانآباد فوت کرد و ۳ نفر در بیمارستان سنندج بستری و دو نفر دیگر با جراحات شدید به بیمارستان تهران اعزام شدهاند، مردم منطقه داغدار و مضطرب و هر روز نگران تردد اهالی منطقه و رفت و آمد مدرسه فرزندانشان هستند.
محمدی میگوید: کل مردم منطقه موافقند که حتی یک جاده خاکی بدون تردد ماشینهای سنگین برای مردم درست کنند اما امنیت و سلامت ما بیش از این به خطر نیفتد و این جاده را در اختیار معدن بگذارند تا همه به منافعشان برسند! ما دیگر توان داغداری و کشته شدن جوانانمان را نداریم، این مردم هر بار با دل و جان در هر مناسبتی به صحنه آمده و پای صندوقهای انتخابات حاضر میشوند اما به کوچکترین نیاز ما، ساماندهی این جاده توجهی نمیشود.
به گفته این عضو شورای بلبانآباد معدن میمون آباد شهرستان دهگلان روزانه ۷ میلیارد تومان فروش و درآمد معادن دارند اما برای ۲۰ کیلومتر جاده این مسیر حاضر نیستند اقدامی سریع و اساسی انجام دهند، برابر قانون معادن، باید اشتغالزایی و مشکلات منطقه را جبران کنند که متأسفانه تاکنون یک درصد نفعی برای این شهر نداشته و این در حالی است که شهر بلبان آباد مرکز بخش ۲۳ هزار نفر جمعیت است که این جاده علاوه بر تردد مردم روستاهای اطراف و خود شهر بلبان آباد به شهرستان کامیاران، شهر موچش و شهر سنقر کرمانشاه نیز وصل میشود.
چرا مسئولان اقدام جدی نمیکنند؟!
عباس محمدی یکی دیگر از اهالی مردم منطقه بلبانآباد در این باره به خبرگار آباجان به نقل از تسنیم گفت: جاده بلبان آباد دارای مشکلات بسیاری است که در یک هفته اخیر ۴ نفر کشته، ۳ نفر زخمی داشته، هر ماه این مردم شاهد تصادفات مکرر هستند، امروز مردم منطقه جهت اعتراض به این وضعیت جاده را بسته و اجازه تردد به هیچ ماشینی داده نشده است، با تمام گلایه و مطالبات این مردم در یک سال اخیر تا کنون ۲ کیلومتر از این جاده پیشرفت عمرانی نداشته است، ما صدایمان را به کی برسانیم، چرا مسئولان اقدام جدی نمیکنند؟!
مطالبه مادر جانباخته تصادفی از استاندار
پدر و مادر مرحوم هیوا محمدی جوان ۳۵ ساله بلبان آبادی با چشمی گریان و دلی پر ازغم و اندوه نیز که چند روز گذشته در این جاده پسرشان را از دست داده بودند، در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم میگویند: پسرما متولد ۶۸ متاهل و یک فرزند داشت، سالهاست که برای امرار معاش خود زحمت میکشید، این جاده کشتارگاه مردم شده هیچ کس جوابگوی این همه درد و اندوه مردم نیست، پسر ما فوق لیسانس روانشناسی داشت اما به دلیل نبود شغل و درآمد عازم تهران میشد که بعد از ۲۰ سال سرایداری در تهران به دیار خود برگشت تا پیش زن و بچه خود زندگی کند، اما این جاده قتلگاه، اجازه زندگی به پسرم را نداد، خواهش میکنم صدای من مادر داغدار را به گوش مسئولان و استاندار کردستان برسانید که دیگر مادر دیگری را داغدار نکنند، به مسئولان استانی بگوید چرا وعده و قول دروغ به مردم میدهند چرا فقط زمان انتخابات به فکر مردم هستند، چرا من مادر داغ دیده بعد از مرگ پسرم باید دنیا را دیگر به تاریکی ببینم.
معدن میمونآباد هیچ نفعی برای مردم ندارد
جبار محمدی عضو شورای بخش، شهر بلبانآباد و استان کردستان نیز در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم اظهار داشت: ۱۸ سال در شورای بلبانآباد فعالیت میکنم و سالهاست که از وزارتخانه تا ادارات و سازمانهای مختلف استان کردستان مطالبه این مردم یعنی «ساماندهی جاده» را به آنها گوشزد کرده اما فقط وعده و قولهای بیخود به ما دادهاند، معدن میمون آباد با ۷۰ دستگاه ماشین سنگین که بهرهبردار آن فردی تهرانی است و هیچ نفعی برای مردم نداشته است با عرض جاده ۵ متری و تردد ماشینهای سبک و سنگین فقط موجب مرگ و میر مردم شده است، مطالبه ما به حق است، طبق قانون معادن باید ۱۵ درصد درآمد ماهیانه معدن به نفع منطقه و شهر اطراف برسد، این روزها ظاهراً درحال بهرهبرداری از کوههای دیگر اطراف شهرستان دهگلان هستند که اجازه نخواهیم داد بازهم این مشکلات تکرار شود.
وعده ساماندهی ۵٫۵ کیلومتر از جاده بلبانآباد تا پایان سال
حمید معتصمی، فرماندار شهرستان دهگلان در اینباره در گفتوگو با خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم در پاسخ به این سئوال که چه برنامهای برای ساماندهی وضعیت جاده دهگلان به بلبانآباد دارید؟ اظهار کرد: جاده شهر بلبان آباد اکنون توسط راهداری در دست ساخت و تعریض است، در این یک سال اخیر سعی شده که ۵ کیلومتر از جاده به اتمام برسد، ما می دانیم که جاده دارای مشکل است اما متأسفانه خود مردم و معدنداران منطقه هم شرایط فعلی را رعایت نمیکنند.
وی گفت: تصادف اولین عامل مرگ و میر در کشور است، این اتفاقات پیش میآید، بستگان ما هم نیز در تصادف فوت شدهاند، میتوانیم چه کار کنیم!، راهداری و مسئولان تمام توان خود را برای ساخت تعریض پای کار گذاشته، پیگیری انجام شده است.
فرماندار شهرستان دهگلان افزود: البته مردم حق دارند، حدوداً ۱۰ سال است که بلبان آباد به بخش تبدیل شده، قبلاً روستا بوده است، فعالیت معدن نیز قانونی بوده و نمیتوان مانع فعالیت و تردد ماشینها شویم، اکنون نیز معدن طبق اسناد و مدارک حق ۱۵ درصدی خود را به صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بابت حقالسهم منطقه پرداخت کرده و هزینه بخشی از تعریض جاده نیز از این بودجه تأمین شده است.
وی بیان کرد: کل جاده بلبانآباد تا شهرستان دهگلان ۱۸ کیلومتر با عرض ۵ متر است که تا پایان سال ۵٫۵ کیلومتر انجام میشود، این جاده از دهگلان تا شهرستان کامیارن در ۵ فاز ظرف ۳ تا ۴ سال آینده به اتمام میرسد.
معتصمی با انتقاد از تجمع مردم در جاده بلبان آباد عنوان کرد: بستن جاده کار جالبی نبوده و این راهکار نیست چراکه تردد ماشینهای امدادی یا مردم که همه درگیر مشکلات متعددی هستند، با این اقدام مردم موجب نگرانی است، اگر مسئولان پیگیر نبودهاند میتوانند معترض شوند. بارها متذکر شدهایم که باید دوربین کنترل سرعت در این جاده نصب شود که جز ضروریات اقدامات پلیس راه و راهداری استان کردستان است، امیدوارم مسکن موقتی برای این جاده باشد.
جاده دهگلان تا بلبانآباد نیازمند ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان است
کیومرث حبیبی، معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در پیگیری خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم؛ در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه سالهاست که وعده ساماندهی و دو طرفه شدن جاده بلبانآباد به مردم داده شده اما تاکنون عملی نشده است، تکلیف چیست؟ اظهار داشت: بحث عمرانی این جاده در اختیاز وزارت راه و شهرسازی است، ادارهکل راهداری نتوانسته وزارتخانه را به موافقت با تعریض و توسعه این جاده در قالب ماده ۲۳ قانع کند اما از محل منابع معادن شرکت ایمیدرو و مسئولیت اجتماعی و منابع داخلی راهداری سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص دادیم.
وی افزود: این میزان اعتبار برای تعریض ۵٫۵ کیلومتر از جاده اختصاص داده شده که سه سال زمان میبرد تا چهار بانده شود، پیمانکار قول داده که تا پایان سال ۲ تا ۳ کیلومتر را زیر بار ببرد و مابقی اول فصل عمرانی بعدی؛ اما این اعتبار از محل داخلی بوده است چراکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان جاده شریانی این محور را قبول نکرده است.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان اذعان داشت: ساماندهی مسیر جاده دهگلان تا بلبانآباد نیازمند ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که ما تاکنون برای ۵٫۵ کیلومتر، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادهایم.
به گزارش آباجان به نقل از تسنیم؛ بخش بلبان آباد با ۲۲ هزار نفر جمعیت دارای یک شهر با مرکزیت شهر بلبان آباد و دو دهستان ییلاق جنوبی و سیس است که تعداد روستاهای دارای سکنه ۳۸ روستا و ۵ روستای خالی از سکنه است و و شامل ۳۸ دهیاری است.
بلبانآباد یکی از شهرهای شهرستان دهگلان استان کردستان که فاصله آن تا شهر دهگلان ۱۸ کیلومتر و جمعیتی بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ نفر و حدود ۱۴۰۰ خانوار است.
کل جاده بلبانآباد تا شهرستان دهگلان ۱۸ کیلومتر است که با پیگیریهای مکرر مردمی بعد از این همه سال؛ تاکنون اعتبار ۵٫۵ کیلومتر تأمین شده و مردم باید سالهای سال دیگر برای تعریض و ساماندهی مابقی مسیر منتظر بمانند. خبرنگار آباجان به نقل از تسنیم در گزارشات بعدی نیز وضعیت این جاده را از مسئولان کشوری و استانی مطالبهگری میکند.
انتهای پیام/۴۸۴/