پژوهشگر حوزه سینما: جای سمپوزیوم علمی فنی در حوزه سینما خالی است

پژوهشگر حوزه سینما: جای سمپوزیوم علمی فنی در حوزه سینما خالی است

مجید کیانیان شایسته تقدیر در بخش پژوهش ششمین دوره جایزه سال پژوهش سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آباجان به نقل از ایرنا اظهار داشت: تلاش‌های در بنیاد سینمایی فارابی و مدرسه ملی سینمای ایران انجام شده اما یک آکادمی فنی در حوزه سینما اعم از صدا و تصویر نداریم و جای خالی یک سمپوزیوم علمی فنی در حوزه سینما در صدا و تصویر احساس می‌شود.

جهان آینده، جهان فرهنگ بصری است

وی درباره اهمیت و ضرورت پژوهش در سینما، اظهار داشت: پژوهش در حوزه سینما می‌تواند به صنعت سینما و فعالان این حوزه از پیشینه مسیری که در حوزه‌های مختلف طی شده و آنچه در آینده می‌پیماییم، تصویری روشن را نشان دهد.

کیانیان افزود: در کشورهای پیشتاز صنعت سینما، سیاست‌گذاری‌ انجام می‌شود و افق‌های ۲۰ تا ۳۰ ساله تعریف می‌شود؛ چون می‌دانند جهان آینده، جهان فرهنگ بصری و دیداری است و برای توسعه فرهنگ خودشان به این موضوع توجه دارند، از نوجوان گرفته تا افراد ۶۰، ۷۰ ساله که این فرهنگ را داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروزه در فضای مجازی و دیگر حوزه‌ها و به ویژه امپراتوری سینما اتفاقاتی در حال وقوع است؛ بانگاهی به گذشته، و آسیب‌شناسی مسیر طی شده، می توان تصویری از آینده را از تولید گرفته تا توزیع و پخش و حتی مقوله‌های فنی، ارائه کرد.

ضرورت توجه به هوش مصنوعی و تولید محتوای دیجیتال در صنعت سینما

کیانیان تاکید کرد: در شرایطی که هوش مصنوعی و تولید محتوای دیجیتال فراگیر می‌شود باید به این امر توجه شود؛ چرا که جای خالی سمپوزیوم علمی فنی در حوزه سینما در صدا و تصویر خالی است.

این پژوهشگر حوزه سینمایی همچنین در پاسخ به این سوال که کدام گونه سینما و کدام بخش سینما باید مورد مطالعه پژوهش قرار گیرد؟ گفت: وقتی از سینمای بومی صحبت می‌کنیم یعنی مختصاتی برای آن قائل هستیم؛ باید به هویت فرهنگی ملی خود در سینمای ملی برسیم، مثل هویت ایرانی اسلامی.

وی افزود: یا نمی‌دانیم چه می‌کنیم و یا اینکه کپی‌های دست چندمی از اروپا و آمریکا برمی‌داریم. با این کار دیری نمی‌پاید که در سبد فرهنگی جهان چیزی از خودمان نخواهیم داشت چون آنها برای ما تعریف می‌کنند و از حیث فنی کار و اندیشه خالی هستیم.

Check Also

کارگردان پیشکسوت: سینمای طنز ما اثر فاخری ندارد

کارگردان پیشکسوت: سینمای طنز ما اثر فاخری ندارد

علی شوقیان کارگردان مجموعه‌هایی چون گرگ‌ها (۱۳۶۶ کارگردانی مشترک با سیدداودمیرباقری) در گفت وگو با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *