به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، بررسی برنامهها و سوابق کاری فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز قرار داشت که عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران پس از قرائت گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی راه گفت که اعضای این کمیسیون برنامهها و سوابق کاری خانم صادق را تایید کردند.
همچنین در این جلسه سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز پس از قرائت کمیسیون متبوعش درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام کرد که اعضای این کمیسیون نیز با اکثریت آرا برنامههای خانم صادق را تایید کردند.
متن گزارش کمیسیون عمران درباره وزیر راه
مقدمه:
بخش حمل و نقل و ساختمان ۲۰ درصد از تولید ناخالص کشور (GDP) را به خود اختصاص داده است و ترانزیت، بانکرینگ، صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله ظرفیتهای بالقوه بزرگ در تولید ثروت و تقویت مولفههای قدرت و امنیت پایدار از محل نقش آفرینی در عرصه بینالملل میباشند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این بخشها، نقش اساسی در توسعه کشور و افزایش رفاه و رضایتمندی جامعه و ارتقای مولفههای قدرت کشور دارد. البته وزارتخانه مزبور با چالشهای اساسی مانند ناترازی بودجه عمرانی و آمار بالای طرحهای نیمه تمام، سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار، آمار بالای کشته در تصادفات جادهای، فرسودگی و کمبود ناوگان و بهره وری پایین حمل و نقل روبرو میباشد. این درحالی است که در قوانین برنامه هفتم و سایر قوانین مربوطه تکالیف و اهداف کمی برای رفع این مشکلات تصویب شده است.
با این شرح کمیسیون عمران به عنوان رکن اصلی مجلس شورای اسلامی در حوزه راه و ترابری، مسکن و عمران شهری و روستایی، با حساسیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی در تحقق اهداف و اجرای تکالیف قانونی را مورد پایش و مطالبه قرار میدهد.
اکنون که با انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، سرکار خانم فرزانه صادقمالوآجرد برای تصدی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است نتایج بررسی صلاحیت ایشان برای این مسئولیت خطیر و بر اساس شاخصهای کارشناسی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تقدیم میگردد:
۱- طبق استعلام و پاسخ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، خانم فرزانه صادقمالوآجرد وزیر محترم پیشنهادی راه و شهرسازی فارغ التحصیل مهندسی معماری از دانشگاه تهران میباشد.
۲- خانم صادقمالوآجرد مراتب اداری را از سطح کارشناسی تا معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی طی نموده و عمده فعالیتشان در حوزه شهرسازی بوده است.
۳- در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گستردگی ماموریتهای وزارت راه و شهرسازی و نظرات کارشناسی در ضرورت این تفکیک و اصلاح ساختار، خانم صادقمالوآجرد در جلسات مشترک با کمیسیون عمران نظر کارشناسی خود مبنی بر ضرورت این تفکیک و اراده خود برای پیگیری اجرای آن را اعلام نمود. لازم به ذکر است تفکیک وزارت راه و شهرسازی از اولویتهای کمیسیون عمران میباشد و فرایند قانونی تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.
۴- طبق ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت که در اجرای ماده (۲۰۲) و به منظور پشتیبانی کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان انجام میشود، برنامه تکمیلی خانم فرزانه صادق مالوآجرد اهداف کمی «توسعه مسکن» و گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور» مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت را پوشش داده است. توصیه میگردد بر اساس راهبردها، روشها و نحوه دستیابی به اهداف کمی قانونی، برنامه های ایشان برای دوره چهارساله تصدی پست وزارت راه و شهرسازی (در حد امکان به تفکیک سنوات) سنجش پذیر گردد به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام نمود. اهم اهداف کمی قانونی که تحقق آنها از تکالیف وزارت راه و شهرسازی و مورد مطالبه جدی و مستمر کمیسیون عمران است و در برنامه تکمیلی وزیر پیشنهادی مورد توجه قرارگرفته به شرح زیر می باشد:
شاخصهای دسترسی به مسکن، کاهش سطح بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، تولید صنعتی ساختمان، احداث حداقل ۴٫۵ میلیون واحد مسکن شهری و روستایی و بازسازی حداقل ۵۰۰ هزار واحد بناهای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، افزایش مساحت سکونتگاهی کشور، افزایش سالانه حجم ترانزیت، نوسازی ناوگان حمل و نقل، ارتقا سرعت سفر و سیر ریلی، ایجاد بنادر نسل ۳ و بالاتر و بانکرینگ
۵- گرچه در برنامه اولیه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که در شرایط محدودیت زمانی ناشی از موعد قطعی شدن فهرست وزرا و اعلام به مجلس شورای اسلامی تهیه و ارائه گردید، موارد بسیار مهمی مغفول مانده بود، اما خانم فرزانه صادق مال و آجرد بر اساس جلسات متعدد با کمیسیون و ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت و با روحیه قابل تقدیر در پذیرش نظرات کارشناسی برای اجرای تکالیف قانونی، طی اصلاحیه ۲۵/ ۵/ ۱۴۰۳ برنامه نهایی خود جهت اداره وزارت راه و شهرسازی را با لحاظ این موارد تکمیل و ارسال نمودند. اکنون برنامه تکمیلی ایشان از نظر پوشش اهداف و تکالیف قانونی در سطح قابل قبول قرار دارد. از موضوعهای مورد نظر که در برنامه تکمیلی خانم فرزانه صادق مال و آجرد اضافه شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:
توسعه پارکهای لجستیک، حملونقل ترکیبی و بنادر خشک، اجرای طرحهای بزرگ اقتصادی ملی و پیشران، هاب نمودن کشور در حمل و نقل هوایی، توسعه صدور خدمات فنى و مهندسى، رقومی سازی طرحهای جامع و تفصیلی و الکترونیکی نمودن فرایند مجوزهای معماری و شهرسازی، تامین مالی طرحهای توسعه مسکن بویژه مسکن محرومین، افزایش سرمایه بانک مسکن، بازنگری شناسنامه فنی، ملکی، تأمین مالی خرید هواپیما، سیر قطارهای باری به صورت برنامهای، افزایش رقابتپذیری ترانزیت از مسیر ایران، سرمایهگذاری و بهرهبرداری از بنادر اصلی با کارکرد بینالمللی، جبران خسارات وارد شده به جادهها و تقویت جایگاه بینالمللی کشور با استفاده از ظرفیت سازمانهای شانگهای، بریکس، اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
نتیجهگیری ( نظر نهایی کمیسیون)
کمیسیون عمران با عنایت به برگزاری جلسات متعدد و استماع توضیحات و تعهدات شفاهی خانم فرزانه صادقمالوآجرد در تکمیل برنامه ارسالی و توجه به سوابق مرتبط با وزارت راه و شهرسازی و موضع رسمی ایشان مبنی بر ضرورت تفکیک وزارتخانه مذکور و پیگیری آن و نیز تعهد ایشان به تحقق اهداف کمی و تکالیف قانونی، صلاحیت نامبرده را برای تصدی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تأیید مینماید.
**گزارش کمیسیون کشاورزی درباره وزیر پیشنهادی راه به شرح ذیل است:
مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون به شرح ذیل می باشد:
۱- ساماندهی و توسعه حمل و نقل بار( از جمله نهاده های دامی و کشاورزی) و مسافر روستایی و عشایری؛
۲- توجه و تکمیل ساخت پروژه های راه روستایی؛
۳- توسعه لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی به منظور ارتقاء صادرات محصولات کشاورزی و ارز آورزی به کشور؛
۴- طراحی و استقرار پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی؛
۵- به روز رسانی وارتقاء سامانه های هواشناسی؛
۶- ایجاد ساز و کار جهت اطلاع رسانی و هشدار به موقع و دقیق به کشاورزان با هماهنگی سازمان هواشناسی و وزارت ارتباطات و فناوری از طریق پیام رسان های داخلی؛
۷- استفاده از نیروهای کارآمد و توانمند در مدیریت های ارشد وزارت راه و شهرسازی؛
۸- تعامل و ارتباط مستمر و موثر با اعضای کمیسیون در حل مشکلات مردم؛
۹- تاکید بر احیاء، لایروبی و آماده سازی اروند رود برای تجارت بین المللی؛
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
وزیر محترم پیشنهادی راه و شهرسازی، برنامه های خود برای اداره آن وزارتخانه را به کمیسیون ارائه نمودند. لذا با توجه به اینکه توسعه و پیشرفت در حوزه کشاورزی در ابتدا به زیر ساخت های مناسب حمل و نقل اعم از جاده و ناوگان برای جابجایی بار و مسافر به / از روستاها و یک شبکه توزیع گسترده و بهینه برای شکل دهی زنجیره های ارزش و عرضه در سطح داخلی و بین المللی است ایشان متعهد گردیدند در صورت کسب رای اعتماد، در ۴ سال پیش رو در تحقق موارد ذیل اقدام نمایند.
۱- تقویت مرکز داده های هواشناسی و بانک اطلاعات مربوط و ایجاد هماهنگی لازم با مرکز داده وزارت نیرو با توجه به چالش تغییرات اقلیمی؛
۲- ایجاد پایگاه اطلاعاتی، سامانه شناسایی ثبت و پایش ناوگان فعال حمل و نقل روستایی و کشاورزی؛
۳- برنامه ریزی، احداث و نگهداری راههای روستایی شامل راههای روستا به روستا و روستا به مرکز دهستان؛
۴- احداث جاده دسترسی به مجتمع ها و شهرک های کشاورزی، به موجب تکلیف جزء ۴ بند ت ماده ۳۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت؛
۵- ارائه خدمات حمل و نقل هوایی محموله های کشاورزی با قیمت یارانه ای وفق تکالیف قانون بودجه سالیانه؛
۶- تعامل مستمر و پیوسته جهت تحقق برنامه هفتم پیشرفت و ماموریت های مختلف در قالب اجرای قوانین دائمی با تاکید بر اسناد بالادستی.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
ارزیابی برنامه سرکارخانم فرزانه صادق مالواجرد و تطابق آن با معیارهای عمومی مقررشده نشان می دهد، با وجود ارائه فهرستی نسبتاً جامع از ضعف های موجود، راهبردها و تعهداتی برای تحقق آن، برنامه تدوین شده ایشان از لحاظ تناسب، انسجام، صراحت، شفافیت: مطلوب و از نظر واقع گرایی، آینده نگری و جامعیت: متوسط و از لحاظ سنجش پذیری و زمانبندی ضعیف ارزیابی می شود.
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۴۱ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۵ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۴ درصد از احکام اسناد بالادستی اشاره ای نشده است. که این میزان تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از: شرح وظایف وزارتخانه ۱ درصد، سیاست های کلی نظام ۶ درصد، و قانون برنامه هفتم پیشرفت ۱۶درصد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱ درصد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی و نتیجهگیری ( نظر نهایی کمیسیون)
اعضای کمیسیون ضمن بیان نقطه نظرات، سوالات و دغدغه های خود را در حوزه تقویت و ارتقاء سامانه های هواشناسی، توسعه لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی و توجه به تکمیل راه های روستایی مطرح نمودند.
در نهایت کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با بررسی گسترده پیرامون سوابق ایشان در اجرا، عملکرد و برنامه ها و استماع نقطه نظرات، ضمن تاکید بر تعامل با نمایندگان ملت، ایشان را در خصوص روحیه اظهار نظر کارشناسی و فنی، حق مداری و انصاف در مواجهه با نظر منتقدین، اعتقاد به حاکمیت قانون و روحیه فساد ستیزی، مدیریت برنامه محور، سبک و شیوه مدیریت کارآمدی، مناسب ارزیابی و صلاحیت ایشان را تأیید و حائز شرایط برای تصدی وزارت راه وشهرسازی دانستند.
ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی )
در پایان این کمیسیون انتظار دارد در صورت اخذ رای اعتماد وزیر محترم پیشنهادی از مجلس محترم، به صورت منظم با مشاورین و انجمن های تخصصی، نشست های کارشناسی برگزار و نظرات کارشناسی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست را بعنوان کمیسیون تخصصی مد نظر قرار دهد همچنین این کمیسیون علاوه بر موارد قبلی بر اجرای موضوعات ذیل نیز تاکید دارد.
۱- توجه به تکمیل و ساخت پروژه راههای روستایی، ایمنسازی و قطبهای گردشگری روستایی و کشاورزی و روستاهای هدف گردشگری؛
۲- اصلاح آییننامه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با ساختمانهای مرتبط با فعالیتهای بخشهای مختلف کشاورزی؛
۳- توجه جدی به ساماندهی و توسعه حمل و نقل بار (از جمله نهاده های دامی) و مسافر روستایی و عشایری با استفاده از ظرفیت توسعه و نوسازی ۱۱۰۰۰۰ ناوگان جاده ای ( موضوع ماده ۵۶ برنامه هفتم پیشرفت)؛
۴- ضرورت اصلاح آییننامه های مربوط به اراضی درجه یک و دو کشاورزی و همچنین اراضی ایستگاه مراکز تحقیقاتی کشاورزی؛
۵- گسترش، تجهیز، توسعه و تقویت جایگاه سازمان هواشناسی به علم روز دنیا با توجه به قابلیت ویژه هواشناسی در بخش کشاورزی و نقش اساسی آن در تولیدات زراعی و حفاظت از منابع طبیعی در راستای تقویت توسعه پایدار؛
۶- جبران کمبود نیروی انسانی و کارشناس متخصص با توجه به پستهای بلاتصدی برای تکمیل نیروی انسانی ایستگاههای موجود هواشناسی کشاورزی با حمایت سازمان امور اداری و استخدامی کشور؛
۷- تهیه و خرید تجهیزات مورد نیاز از جمله دستگاههای سنجش رطوبت در اعماق خاک، ایستگاههای پرتابل هواشناسی کشاورزی و نرم افزار بومی محاسبه زمان مواجهه با سرما در باغات و مزارع کشور و اطلاع رسانی زودهنگام و بموقع به کشاورزان با توجه به نقش آن در علوم زیست محیطی با قابلیت دسترسی جهت پیش بینی های جوی با الگوهای جوی مورد انتظار و نقش دادههای آب و هوایی در کشاورزی دقیق؛
۸- استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل ونقل دریایی، ریلی و جاده ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصاً اتحادیه اوراسیا و آسیای میانه؛
۹- راهاندازی بندر شهر شیلاتی شهرهای مولد سبز در سواحل، بر پایه و محور شیلات؛
۱۰- توسعه حمل ونقل هوایی و افزایش هواپیماهای کارگو(Cargo)؛
۱۱- تلاش در راستای تکمیل کریدورهای اصلی بینالمللی و بازآفرینی هابهای لجستیک اختصاصی کشاورزی منطقهای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با استفاده ستاد ملی گذر؛
۱۲- تاکید بر احیاء ، لایروبی و آماده سازی اروند رود برای تجارت بین المللی.
انتهایپیام/