به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آباجان به نقل از تسنیم، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادیاش طی سخنانی اظهار داشت: قانون برنامه هفتم که منابع و راهکارهای مناسبی برای رشد و بالندگی مناسب دانشگاهها بیان کرده و قانون جهش تولید دانش بنیان نیز ظرفیت خوبی در اختیار ما قرار میدهد و قانون جهش مسکن نیز ظرفیت خوبی برای تهیه مسکن دانشگاهیان ایجاد کرده است.
وی افزود: علاوه بر اینها مجلس شورای اسلامی بودجه فرهنگی خوبی هم در نظر گرفته و برای اولین بار آن را به ذینفعان این حوزه اختصاص داده است.
سیمایی صراف عنوان کرد: من فرزند نهاد علم هستم و در دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه کسب علم کردهام. من در همه کمیسیونها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی گفتمان مسئولیت اجتماعی است. در چهار سال آینده پژوهشگاهها و دانشگاهها مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت و نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی طرف نخواهند بود.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: البته به رسمیت شناختن کرامت دانشجویان و دانشگاهیان پیش نیاز امر فوق خواهد بود. کرامت استاد و دانشجو اقتضا میکند استقلال نهاد علم و آزادی پرسشگری را به رسمیت بشناسیم زیرا تکریم علم بدون تکریم عالم ممکن نیست.
وی تصریح کرد: پیوند مناسبی بین عرضه و تقاضا در آموزش عالی وجود ندارد و انسجام ساختاری بین دانشگاهها و دستگاههای اجرایی نیست. ما مدرکهای بی مهارت به جامعه تحویل میدهیم به همین دلیل بازر کار، اقبالی به آنها ندارد. کثرت مهاجرت دانش آموختگان قصه پر غصهای است. وای بر روزی که فقر منابع انسانی از فقر منابع اقتصادی پیشی بگیرد. در حوزه علوم تجربی ۶۵۰ هزار نفر داوطلب داریم اما در حوزه علوم انسانی و پایه ۴۰۰ هزار نفر داوطلب هستند در حالیه که این علوم زیربنای توسعه هستند.
سیمایی صراف اظهار داشت: از سوی دیگر پژوهشها مسئله محور نیستند و بجای حل مسائل کشور تنها موجب ارتقا رتبه میشوند. ما در آینده پژوهی ضعف جدی داریم و به همین دلیل از روند علوم و فناوری جهانی عقب میمانیم. الان در بهترین حالت سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی نیم درصد است در حالیه در کشورهای کوچکتر ۵ درصد است. زیرساختهای ما و ابزار تحقیق بسیار فرسوده است و تحریمهای نظام سلطه موجب انزوا و محاصره علمی شده است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سطح نشاط در دانشگاهها خوب نیست، عنوان کرد: سلامت اجتماعی و روانی به شدت نگران کننده است و حال استاد و دانشجوی ما خوب نیست. نزدیک به ۳۰ درصد به آنها نیازمند به خدمات روانشناسی هستند. از سوی دیگر گسست فرهنگی و اجتماعی رو به گسترش است. انفجار ارتباطات از انقلاب صنعتی مهمتر بود و باید دید ما چقدر کرسیهای آزاد اندیشی را جدی گرفتهایم و باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اتفاقات فرو نغلطیم.
وی با تاکید بر ارتقا کیفیت نظام آموزش عالی عنوان کرد: ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ واحد آموزش عالی داریم و این مایه افتخار است؛ ارتقا کیفیت آموزش عالی محور اصلی کار من است. ما در صدد هستیم مهارت افزایی را از طریق بازنگری در برنامههای درسی، افزایش سهم آموزشهای مهارتی به ۴۰ درصد، ترغیب بخشهای مختلف اقتصادی برای تربیت نیروی انسانی، بازنگری در استانداردهای آموزش عالی و ارتقا اثر بخشی پژوهش و نقش آن در رفع معضلات کشور است دنبال کنیم.
سیمایی صراف درباره پیوند دانشگاه و صنعت گفت: اگر دانشگاه با صنعت مرتبط شود هم صنعت رشد میکند و هم در آمد پژوهشگر افزایش مییابد و دانشگاه ثروتمند میشود.
وی درباره مهاجرت نخبگان عنوان کرد: ما باید سوء تفاهمها در این حوزه را برطرف کنیم و یکی از راهکارهای جذب نخبگان تسهیل جذب آنان در دستگاههای علمی است. ما باید برای مرجعیت تلاش کنیم و میتوانیم تعداد مجلاتی که نمایه بین المللی میشود را به ۲۵۰ مجله برسانیم. ما برای رسیدن به دیپلماسی علمی باید طرحهای مختلف فناروانه با کشورهای دوست ایجاد کنیم و روی تبادل استاد و دانشجو هم کار کنیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: در بخش فرهنگی به ارتقا روحیه ملی و مقاومت و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و جهاد شهادت معتقد هستم. اگر موفق شدم، در حکم هر رئیس دانشگاه درباره مسکن دانشگاهیان مطالبه خواهم کرد که حتما این موضوع را با زمانبندی دنبال کنند.
سیمایی صراف درباره ابهامات مطرح شده توسط برخی نمایندگان گفت: من را هیچ جناح سیاسی معرفی نکرده است و آقای دکتر عارف به من گفت که تو وامدار هیچ کس نیستی. مشی من همیشه اعتدال بوده است و کسانیکه بکار گرفتم هم از همه سلایق سیاسی بودهاند. در قضیه بورسیهها من عضو شورا اعطای بورسیه نبودم. من درباره امر به معروف در روز عاشورا گفته بودم که باید حداقل ارتباط جوانان با امام حسین را حفظ کنیم چون معتقد هستم امام حسین متعلق به همه است.
انتهای پیام/