به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، نخستین نشست بینالمللی سبک زندگی اربعینی در محل هتل یعسوبالدین شهر کربلا برگزار شد. در این برنامه که با مشارکت مؤسسه جمعیت بینالمللی حیات طیبه و گروه بانوان ستاد فرهنگی اربعین برگزار شد، دهها نفر از چهرههای حوزه بانوان، فعالان و پژوهشگران دینی حضور داشتند.
فاطمه عرب شیبانی، پژوهشگر علوم دینی درباره سبک زندگی اربعین و تفاوت آن با سبک زندگی مدرن اظهار داشت: چرا انسانها به دنبال دشواریها و سختی میروند، چون خداوند انسان را در دشواری آفریده است. برخی که این دشواری را در زندگی مدرن انتخاب میکنند در رنج و زجر هستند، اما سبک زندگی اربعینی بر اساس رنج مقدس است. در زندگی مدرن چون اساس آن لذت است و نهایتاً هم محقق نمیشود، زجر بیشتر رخ میدهد که اهالی قدرت و ثروت از آن بهرهمند میشوند. برخی اوقات هم انسان زجر میکشد اما خودش متوجه نمیشود.
وی ادامه داد: در زندگی اربعینی یک انتخاب آگاهانه رنج را شاهدیم و کسی که در این مسیر میآید میداند رنج میکشد و همراهی هم رنج بودن با امام باعث میشود، لذت ببریم. این رنج، هرگز آزاردهنده و فرسوده کننده انسان نیست.
عرب شیبانی با توجه به اهمیت ترویج این آگاهی یادآور شد: اگر فکر کنیم با این رنج آگاهی را برای مردم ایجاد کنیم نه فقط این ۱۰ روز بلکه در کل سال سبک زندگی اربعینی را انتخاب و از آن لذت خواهد برند.
اربعین فضای تربیت انسان است
حجت الاسلام محمدجواد نظافت استاد حوزه علمیه نیز در این نشست به مساله تربیت در فرهنگ اسلام اشاره کرد و گفت: ما باید به تربیت انسان مقاوم فکر کنیم چون به شدت بخش زیادی از جوانان ما در حال تاثیرپذیری از فرهنگ غرب هستند و ما باید یک راهکار عملی داشته باشیم.
وی افزود: ما باید به دنبال تربیت انسان مقاوم باشیم که بگوییم جانش را کف دستش گرفته و ترسی ندارد بلکه در عرصه نبرد فرهنگی و رسانهای هم مقاوم باشد. نظافت تاکید کرد: تا انسان مقاوم نباشد حضور در چنین اجتماعاتی فایده نخواهد داشت چرا که تا شرایط خوب است، افراد خوب هستند اما به محض خروج از جو و محیط مذهبی تحت تأثیر قرار میگیرند.
نظافت ادامه داد: ما باید از این حرکت دسته جمعی الهام بگیریم و یک تربیت در میدان رقم بزنیم. تربیت فردی و اجتماعی با هم گره خورده است. ما در سبک زندگی اربعینی تربیت انسان مقاوم را رقم میزنیم. در یک زندگی دسته جمعی ما تربیت را داریم رقم میزنیم. تربیت آن نیست که یک معلمی سر کلاس حرفی بگوید بلکه اسلام یک تربیت مشاهدهگر است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فقدان امور تربیتی در راهپیمایی اربعین تاکید کرد: ما دچار فقدان تربیت در میدان هستیم. در راهپیمایی اربعین که جوانها را با خود میآوریم اگر همراهشان مربی خوبی باشد، کمکم تأثیر خواهد گذاشت.
وی گفت: اگر این زندگی ۱۰ روزه اربعین را در خارج از ایام مناسبتی استمرار دهیم هنر کردیم والا یک انسان جلسهای تربیت کردهایم. در این زندگی باید مربی کار بلد باشد و عمل صالح را به صورت نرم در نهاد جوان نهادینه کند. اربعین فضای مناسبی برای تربیت انسان است.
سبک زندگی مجموعهای ارزشهاست که بخشی از آن تمدن اسلامی است
فائزه عظیم زاده استاد دانشگاه امام صادق نیز گفت: دانشمندان متعدد در گفتمان غربی مباحث خاصی در سبک زندگی دارند. بخشی سبک زندگی را روش میدانند برخی آن را از جنس رفتار گروهی و اجتماعی میدانند اما در تفکر اندیشمندان ما مجموعهای از نگرش و ارزشهاست که بخشی از آن تمدن اسلامی است.
وی ادامه داد: در سبک زندگی فرعونی تفردگرایی، چپاول و حرص و طمع را مشاهده میکنیم و نمیتوان تشخیص داد که این سبک زندگی درست یا غلط است، چون برای هر بخش آن توجیهات زیادی دارند. عظیم زاده با اشاره به زندگی حضرت امام حسین (ع) یادآور شد: بنیاد تفکر اسلامی بهگونهای است که با چارچوب تفکر غربی متفاوت است. زندگی امام حسین (ع) منشوری است که از هر طرف بنگرید، جذابیت دارد. عطوفت، عقلانیت و اطاعت از امر خدا اضلاع این منشور است.
وی تاکید کرد: آنچه در سبک زندگی اربعینی برای ما تبیین کردهاند معیت و همراهی است که جزو ذات اقدس الهی است که در ائمه متبلور است. نماد این معیت و همراهی با خدا حسین بن علی است. در سبک زندگی اربعینی قرب میشود پایه اتصال انسان با ذات خدا. بخش دیگر تجلی این معیت صداقت است که انسان به آن وصل میشود. بارزترین لقب امام حسین صادق الوعد است.
قیام امام حسین (ع) احیاگر سبک زندگی اسلامی
یعقوب توکلی پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اهمیت پیاده روی اربعین و تلاش برای به دست آوردن قرب و نزدیکی به خدا گفت: یک نام دیگر هم داریم که خادم است. کسی که در مسیر خدمت میکند به زائران و این هم یک تفکر در سبک زندگی است. یک فرد دیگر هم در سبک زندگی اسلامی داریم که زائر است. زائر در مسیر سعی دارد خود را به سه نقطه نزدیک کند. یک زمان مقدس، که با سختی کشیدن عزیزان امام حسین در همین زمان و مکان و یکی هم به خود امام است. ما به کربلا میآییم برای زیارت سیدالشهدا و در واقع کسی که برای نجات انسان، خون خودش را هدیه کرد.
وی افزود: در واقع این در مقابل سبک زندگی غربی است. البته غرب نیز قبل از اینکه وارد دوره تمدنی جدید شود، دارای مکان و زمان مقدس بوده است ولی در این رویکرد جدید شیطانی که غرب بعد از رنسانس اخذ کرد اساساً همه این موارد را نفی و بلکه تقبیح کرد. حقانی با اشاره به سبک زندگی غربی اظهار داشت: در حال حاضر سبک زندگی غربی هیچ نسبتی با سه مقوله مطرح شده در سبک زندگی دینی ندارد. این در حالی است که آنها تجربه و سابقه این سبک زندگی را داشتهاند.
توکلی ادامه داد: قیام امام حسین (ع) در زمانی اتفاق افتاد که سبک زندگی امت اسلامی دچار یک انحطاطی شده بود و امام برای اینکه بشر به این پرتگاه نرسد، آن ایثار و فداکاری را در عاشورا به منصه ظهور گذاشتند. وقتی امام حسین هدف قیام خودش را اصلاح امت جدش معرفی میکند در واقع برگرداندن سبک زندگی نورانی بعد از غلبه سبک زندگی غیر اسلامی که متأسفانه بعد از شهادت پیامبر حاکم شده بود، را در نظر داشته است.