به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، سینا جعفریکیا درباره دریافت جایزه سوم مسابقه آهنگسازی ایتالیا اظهارداشت: مسابقه موسیقی «دوم آگوست» یکی از معروفترین مسابقات آهنگسازی دنیاست که امسال سیامین دوره آن با حضور داوران برجسته برگزار شد و من رتبه سوم این مسابقه را دریافت کردم.
وی گفت: این مسابقه به یاد حادثه تروریستی دوم آگوست سال ۱۹۸۰بلونیا که طی آن ۷۵ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند، هرساله در ایتالیا با حمایت دفتر ریاست جمهوری ایتالیا و شهردار بولینا برگزار میشود که با گذشت ۳۰ سال جزو مسابقههای مهم موسیقی در جهان شناخته شده و هر ساله آهنگسازان زیادی با قطعاتشان از کشورهای مختلف در آن به رقابت میپردازند.
جعفری کیا درباره قطعه خود در این مسابقه بیان کرد: اثر من یک قطعه تک موومانی برای ارکستر سمفونیک است که کل اثر را با الهام از موسیقی ایرانی اما با نگاه و رویکرد و تکنیک موسیقی معاصر نوشتم که البته فقط متخصص موسیقی میتواند حضور موسیقی ایرانی در اثرم را متوجه شود و افراد عادی با یکی دو بار گوش کردن این اثر به وضوح نمیتوانند موسیقی ایرانی استفاده شده در آن را تشخیص دهند.
این آهنگساز افزود: برای درک این قطعه، گوش حرفهای متوجه میشود که از چه ریتمهایی از ردیف موسیقی ایرانی یا از چه گوشههایی وام گرفتم اما این وام گرفتن خیلی پررنگ نیست چون اگر بخواهیم کارمان در بازار جهانی توسط ارکستر سمفونیکهای خوب، مطرح و رهبران ارکستر حرفهای دنیا دیده و اجرا شود نباید صد در صد، ملی و ایرانی باشد که البته این مسئله برای هر ملیتی صادق است.
وی اظهارداشت: وقتی کمی از ملیتمان در ساخت آثار هنری فاصله بگیریم و فقط بویی از موسیقی ایرانی در موسیقیمان باشد اما چاشنی حداکثری هارمونی، فرم، ارکستراسیون و به نوعی تمام متریال و مصالح موسیقی غربی را در آن به کار ببندیم تازه موسیقیمان وارد مارکت جهانی میشود. من هم در این مسابقه برای ساخت اثرم همین کار را کردم و به واسطه شرایط آزاد مسابقه برای تم آهنگسازی توانستم تمامیت خودم را در ساخت اثر به کار ببرم.
اجرای اثر در تلویزیون ایتالیا
جعفری کیا با اشاره به اجرای اثرش در تلویزیون ایتالیا نیز گفت: یکی از امتیازات این مسابقه علاوه بر دریافت جایزه نقدی و گواهی نامه مسابقه با امضای شهردار بلونیا، آثار سه نفر برگزیده توسط ارکستر سمفونیکهای مختلف اجرا و به طور همزمان در شبکه Rai۵ ایتالیا پخش میشود.
مولف کتاب «کار و تمرین تئوری موسیقی» با اشاره به اهمیت و اعتبار مسابقه آهنگسازی «دوم آگوست» بیان کرد: در کل دنیا مسابقاتی که ارزشمند و مهم هستند اعتبارشان را از حضور داورهای بینالمللی و شناخته شده کسب میکنند و مسابقه «دوم آگوست» هم که یکی از معتبرترین مسابقههاست و به دلیل بینالمللی بودن داورها و شخصیت شناخته شده آنها اعتبار زیادی دارد به طوری که طی ۳۰ سال برگزاری این مسابقه اساتید و نامداران موسیقی ایتالیا و سایر کشورها به عنوان داور در آن حضور داشتند که از جمله آنها میتوان به ریکاردو موتی. ریکاردو شای. انیو موریکونه. سمیون بیچکوف اشاره کرد. امسال نیز این مسابقه با حضور پروفسور کلازانتی پروفسور آهنگسازی دانشگاه رم به عنوان رییس هیات داوران، مایسترو شاسلین آهنگساز، پیانسیت و رهبر ارکستر فرانسوی اُپرای وین و سه داور دیگر برگزار شد.
وی با اشاره به دیگر جوایز بینالمللی خود در زمینه آهنگسازی اظهارداشت: طی سالهای اخیر موفق به دریافت جایزه در دو مسابقه آهنگسازی شدم که یکی مسابقه آهنگسازی در ایتالیا بود و کنسرواتوار میلان برگزار کرد و قطعه من برای سولو ویلن حائز جایزه شد و همان سال در کنسرواتوار اجرا شد و دیگری در مسابقه آهنگسازی برای انجمن فرهنگی و جهانی در نیویورک بود که در آن مسابقه اثری را برای یک کوینتت زهی نوشتم که با توجه به تم مسابقه که بنام «فکرت امیراف» آهنکساز برجسته آذربایجانی برگزار شده بود، اثری را ملهم از چند ملودی این آهنگساز برای یک کوینتت زهی مدرن ساختم که در نیویورک و باکو اجرا شد.
جعفری کیا درباره برنامههای آینده موسیقایی خود بیان کرد: در حال حاضر ترجمه کتاب سوم هزار صفحهای را به اتمام رساندم که در حال صفحه آرایی است و امیدوارم تا پایان سال منتشر شود.