در ابتدای جلسه، سمیرا میرزایی مدرس این کارگاه گفت: هوش یا IQ به فرآیندی شناختی گفته میشود که فرد از طریق تواناییهای شناختی به تجزیه و تحلیل اطلاعات دست میزند تا به یک نتیجه منطقی برسد. در واقع هوش شامل یادگیری، تفکر، حل مساله، تصمیمگیری، حافظه، توجه و زبان است.
عضو هیات علمی دانشگاه ویژگیهای یک کودک باهوش را کنجکاوی، تفکر انتقادی، خلاقیت، تمرکز، توجه، علاقه به مطالعه، مهارت اجتماعی، احساسات قوی، دایره واژگان وسیع و استقلال دانست و گفت: هوش تا سن ۱۵ سالگی رشد میکند. ضمن این که هوش ارثی است و قدرت رشد را ندارد ولی استعداد قابلیت پرورش را دارد و گسترهای وسیعتر از هوش را در برمیگیرد.
هوش ارثی است و قدرت رشد را ندارد ولی استعداد قابلیت پرورش را دارد و گسترهای وسیعتر از هوش را در برمیگیرد
این روانشناس دلایل اهمیت پرورش استعداد را چنین ذکر کرد: شناسایی نقاط قوت و ضعف کودک، افزایش کیفیت زندگی، رشد و پیشرفت جامعه، افزایش اعتماد به نفس، انتخاب مسیر شغلی مناسب، رشد فردی و حرفه ای، خلاقیت و نوآوری در شغل، افزایش احساس کارآمدی و افزایش رضایت شغلی.
انواع استعداد
میرزایی انواع استعداد را به استعدادهای زبانی_کلامی، ریاضی_منطقی، فضایی، جسمانی_جنبشی، برون فردی، موسیقی، درون فردی و طبیعتگرا تقسیم کرد و افزود: برای مثال افرادی مشهوری چون پرفسور حسابی استعداد ریاضی_منطقی، شهرام ناظری موسیقی، حسین رضازاده جنبشی_جسمانی و جواد قارایی استعداد طبیعتگرا داشته اند.
برخی روشهای تربیت استعداد
وی پرورش استعداد زبانی_کلامی در سن ۳ تا ۵ سالگی را از طریق بازی داستان گویی، بازی کلمات و بازی قافیه؛ سن ۶ تا ۸ سالگی را با بازیهای معما، کلمات متقاطع و توصیف و سن ۹ تا ۱۲ سالگی را از طریق بازی نوشتن داستان، شعرسرایی و گفت و گو ذکر کرد.
میرزایی راه پرورش استعداد منطقی_ریاضی را در سن ۳ تا ۵ سالگی از طریق بازی شمارش اشیا، بازی شکلها، بازی مرتب سازی؛ سن ۶ تا ۸ سالگی با جدول ضرب، معمای عددی و بازی خرید و فروش و سن ۹ تا ۱۲ سالگی از طریق معمای عددی، جدول زمانی و پازل ریاضی ذکر کرد.
استعداد فضایی و بدنی_جنبشی
این روانشناس گفت: روش پرورش استعداد فضایی در سن ۳ تا ۵ سالگی با استفاده از پازلهای ساده، ساخت و ساز و تجسم فضایی است. در سن ۶ تا ۸ سالگی بازی سه بعدی، نقشه خوانی و ساخت مدل و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با استفاده از ساخت مدل و طراحی شهر است.
میرزایی افزود: پرورش استعداد بدنی_جنبشی در سن ۳ تا ۵سالگی با بازی حرکت کن و جست و جو، ۶ تا ۸ سالگی با بازی دنبال کن و ورزشهای گروهی و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با چالشهای ورزشی و رقابتهای ورزشی است.
انواع استعداد به استعدادهای زبانی_کلامی، ریاضی_منطقی، فضایی، جسمانی_جنبشی، برون فردی، موسیقی، درون فردی و طبیعتگرا تقسیم میشود
استعداد موسیقی و طبیعت گرا
وی پرورش استعداد موسیقی را در سن ۳ تا ۵ سالگی با استفاده از سازهای ساده و تقلید صدا، ۶ تا ۸ سالگی با موسیقی و حرکت و آهنگ ساده و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با ساخت آهنگ و مسابقه نواختن دانست.
میرزایی راه پرورش استعداد طبیعت گرا در سن ۳ تا ۵ سالگی را بازی شکارگنج و کاردستی با مواد طبیعی، ۶ تا ۸ سالگی با نقشه خوانی و باغبانی و سن ۹ تا ۱۲ سالگی با پروژه تحقیقاتی و گردش در طبیعت ذکر کرد.
استعداد برون فردی و درون فردی
پرورش استعداد برون فردی مورد دیگری بود که در این کارگاه آموزشی به آن پرداخته شد. این عضو هیات علمی راه پرورش استعداد برون فردی را در سن ۳ تا ۵ سالگی با بازی نقش آفرینی و بازی همکاری، ۶ تا ۸ سالگی را بازی تیمی و پروژههای گروهی و ۹ تا ۱۲ سال را با بحث و گفت و گو و فعالیتهای داوطلبانه دانست.
استعداد درون فردی آخرین استعدادی بود که میرزایی به آن پرداخت. به گفته وی این استعداد در سن ۳ تا ۵سالگی با بازی احساسات و داستان شخصی، ۶ تا ۸ سالگی با روزنامه نگاری شخصی و مدیتیشن ساده و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با تحلیل احساسات و نوشتن هدف شکوفا میشود.