نقش آفرینی مجله رشد در تنوع‌بخشی به فرصت‌های یادگیری

نقش آفرینی مجله رشد در تنوع‌بخشی به فرصت‌های یادگیری

به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در حاشیه بیست و دومین نشست سالانه معاونان آموزشی و نمایندگان مجلات رشد، اظهار داشت: در سال گذشته بخشی از مجلات رشد توانست به عنوان مکمل آموزشی به بهبود فضای کلاس‌ها کمک کند و بسیاری از معلمان باانگیزه و فعال این طرح و رویکرد را اجرا کرده و کارها و فعالیت‌های آن‌ها در ایجاد شور و حال مثبت در فضای آموزشی بسیار تاثیرگذار بود.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از معلمان به‌ویژه معلمان مقطع ابتدایی درگیر فعالیت‌های تکمیلی مجلات رشد بودند، افزود: از آنجایی که آموزش و پرورش بسیار وسیع و تعداد معلمان و دانش‌آموزان زیاد است گاهی اعداد و ارقام به خوبی نمایش داده نمی‌شود. چند هزار معلم از سراسر کشور، فعالیت‌های مجلات رشد را در کلاس درس اجرا، فیلمبرداری و برای ما ارسال کردند که این نشان‌دهنده این است که تعداد زیادی از معلمان تحت تاثیر تلاش‌هایی که همکاران ما کرده‌اند، قرار گرفته و توانستند این موفقیت را رقم بزنند و امیدوار هستیم این روند همچنان ادامه‌دار باشد و گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره انتظاراتش از نمایندگان مجلات رشد در سال جاری گفت: در واقع مساله نقش مجله رشد در تنوع‌بخشی به فرصت‌های یادگیری و جذاب کردن فرآیند تبلیغ و یادگیری، مسیر درستی است. تصور من این است که در سال آینده با همت نمایندگان استانی این مسیر ادامه پیدا کند و انتظارم خلاقیت بیشتر نمایندگان در این جهت است.

لطیفی با تاکید بر اینکه باید ابتکار نمایندگان بیشتر شود، افزود: امید است بتوانیم در استان‌ها و در پایه‌های مختلف تحصیلی، خلاقیت‌های متفاوت دیگری مانند جشنواره تئاتر آموزشی که در هرمزگان شکل گرفت و در حال برگزاری است را داشته باشیم‌.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر انتظارات من از نمایندگان مجلات رشد این است که نمایندگان بتوانند ابتکارات و پیشنهادات خلاقانه‌ای از این جنس بر اساس فهم و درک از محیط آموزشی و بوم خودشان را دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تولید و توزیع مجلات رشد، کار بسیار سنگین و دشواری است و در واقع مهم‌ترین چالشی که نمایندگان ما با آن مواجه هستند، مساله بازتعریف مجلات رشد در چهارچوب ماموریت کلان و تغییرات نظام آموزش و پرورش است.

لطیفی گفت: بچه‌ها از نظر شخصیتی، ذهنی، دسترسی به محتوا و… در حال تغییر هستند. در سنوات گذشته این مجلات منتشر می‌شد و استقبال خوبی از آن‌ها انجام می‌شد؛ چرا که در آن دوران، محتوای جذاب خیلی کم در دسترس دانش‌آموزان بود اما امروزه دانش‌آموزان در معرض محتوای چندرسانه‌ای و جذاب هستند که این مساله قطعاً باعث ایجاد چالش برای نمایندگان مجلات رشد می‌شود که باید سعی و تلاش بسیاری برای حفظ این جذابیت انجام دهند.

وی ادامه داد: از جهت محتوا و مفهوم باید به مسائلی پرداخته شود که در چهارچوب مطالعات اسناد تحولی ما است و از طرفی ناظری به نیازهای مخاطب باشد.

لطیفی گفت: تلاش داریم تا ساختار محتوایی مجلات بر اساس یک نقشه شفاف از پیش تعیین‌شده پیش برود و تا جایی که ممکن است، متنوع باشد و به مسائل درسی و تربیت چندساحتی توجه شود.

حتما ببینید

۷۵۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم/ بازشدن پرونده هدایت تحصیلی از اول ابتدایی

۷۵۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم/ بازشدن پرونده هدایت تحصیلی از اول ابتدایی

علی محبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه آباجان به نقل از ایرنا درباره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *