به گزارش خبرنگار گروه جامعه آباجان به نقل از ایرنا، احمد محمودزاده روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی ابتکارات و خلاقیتهای مدارس غیردولتی آفرینو اظهار کرد: این جشنواره در راستای فرمایشات رهبر انقلاب به منظور انتقال خلاقیت و ابتکارات مدارس غیردولتی به مدارس دولتی برگزار میشود که پس از مشخص شدن محورها فراخوان منتشر شد و مدارس در این جشنواره شرکت کردند.
وی در ادامه به جزئیات جشنواره ملی ابتکارات و خلاقیت های مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: این جشنواره با هدف شناسایی خلاقیتها و تسری آن به مدارس دولتی برگزار میشود و ۶ محور از جمله نوآوری در طراحی فرآیندهای آموزشی، پرورشی، مدیریت مدارس، محیط امکانات و مبانی تعلیم و تربیت برای آن در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مجموع ۶ هزار و ۲۰۰ طرح از ۳ هزار و ۶۳۶ مدرسه به دبیرخانه جشنواره ملی ابتکارات و خلاقیتهای مدارس غیر دولتی ارسال شده است و ابتکارات در مرحله منطقهای ۱۵۰ و در مرحله کشوری ۱۶۰ امتیاز نیاز داشت که ۲۵۰ طرح به مرحله کشوری راه یافت و در نهایت ۲۰ اثر پذیرفته شد که قرار است تکریم شوند.
محمودزاده یادآورشد: همچنین ۴۴ طرح هم در قالب غرفه هایی ارائه می شود و در نهایت برداشت های این جشنواره مستندسازی می شود. همچنین کارگاههای تخصصی در ۴ محور نوآوریهای نوظهور، هوش مصنوعی، مدارس آینده و نسل چهارم و جریان مدرسه در تربیت برگزار میشود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره طرحهای برتر ارائه شده توسط مدارس خاطر نشان کرد: ایدههای مدیران و نیروی انسانی مدارس باعث شده اتفاقات خاصی در مدارس رخ دهد که آثار آن در فضای آموزشی و تربیتی مدرسه قابل مشاهده است.
محمودزاده یادآور شد: با این جشنواره مدارس حائز رتبه تشویق میشوند و تسهیلات ویژه در اختیار آنها قرار میگیرد، همچنین این خلاقیتها در رتبهبندی آنها لحاظ میشود که اثر خود را بر شهریه میگذارد زیرا از این به بعد شهریه مدارس براساس رتبه خواهد بود.
وی عنوان کرد: بیشترین طرح از استان البرز با ۷۱۶ طرح و کمترین مربوط به استان های اردبیل و ایلام است، ۶ اثری که از استان ها قرار است تجلیل شود در روز اختتامیه مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس برند کمتر در این طرح شرکت کردند آن هم به این دلیل است که تمایل دارند سایر مدارس کمتر از خلاقیت آنها استفاده کنند، موضوع خواهرخواندگی با مدارس دولتی را در حاشیه شهرها دنبال میکنیم و ۲ هزار مدرسه را برای مهر آماده میکنیم تا از خلاقیتها و نوآوری مدارس غیردولتی استفاده کنند.
وی افزود: یکی از چالشهای اساسی برای بهبود روند فعالیت مدارس غیردولتی موسسان هستند که باید با مجامع قانونگذاری در ارتباط باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین عدم اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مانند ماده ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲، ۱۳ و ۲۵ نیاز است که با همت جدی پیش رود.
محمودزاده یادآورشد: از سوی دیگر ۲ قطبیهای کاذب بین مدارس دولتی و غیردولتی یک چالش است که باید از میان برداشته شود و همه مدارس دانشآموز را باید به گونهای تربیت کنند که در خدمت نظام جمهوری اسلامی باشد.
وی با اشاره به انتقادات صدا و سیما از روند فعالیت مدارس غیردولتی عنوان کرد: بنده مسئول مدارس غیردولتی هستم و باید چالشها را رفع کنم و همچنین از عملکرد این مدارس هم دفاع میکنم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: معلم محور آموزش و پرورش است، حتی اگر امکانات هم نباشد، معلم میتواند بهترین تدریس را داشته باشد.
محمودزاده ادامه داد: موسسان مدارس غیردولتی برای ۳۰ ساعت معلمان ارزش قائل شوند تا معلمان هم با انگیزه لازم در کلاس حاضر شوند چراکه اگر طراحی و مهندسی در کلاس درس توسط معلم انجام شود، اتفاقات خوبی پیش میآید.
رشد ۱۴ تا ۱۵ درصدی بودجه آموزش و پرورش
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش با ۵۰ میلیارد تومانی که از سازمان برنامه و بودجه برای رتبهبندی گرفتیم، رشد ۱۴ تا ۱۵ درصدی داشته است.
وی افزود: در مجلس گذشته ۱۴ قانون تصویب شد که یکی از این قوانین رتبهبندی معلمان بود که حاشیههای بسیاری هم داشت و رتبهبندی یک سطر از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش ایران یک بسته است که برای این بسته برنامهریزی کردیم بطور مثال از صفر تا ۶ سالگی فعالیت کودکستانها را تصویب کردیم که مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش برود و از ۶ سالگی تا دانشگاه ۱۷ میلیون دانشآموز در مدرسهها تحصیل میکنند و پس از آن به دانشگاهها میروند.
منادی یادآورشد: همچنین افراد بسیاری پس از دانشگاه در شرکتهای دانشبنیان مشغول میشوند و باید از ایدههای شرکتهای دانشبنیان برای نوآوری در مدارس استفاده کنیم.
وی افزود: آموزش و پرورش ایران در سال ۱۳۰۳ ایجاد شده اما این نظام صد سال اخیر کند پیش رفته و هر وزیر شیوهای را ایجاد کرد اما باید آموزش را زنجیرهای ببینیم و همه بخشهای آموزش باید به یکدیگر حساس باشند که در این راستا ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی داریم که باید دیده شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد آموزش و پرورش غیردولتی را داریم و باید کاری کنیم که آنها امورات خود را بچرخانند و کار با کیفیت تحویل دهند و البته باید جیب مردم هم مد نظر باشد.
وی عنوان کرد: سال گذشته ۵ میلیارد تومان برای صندوق حمایت از مدارس غیردولتی مشخص شد اما تامین نشد که امید است اعتبار این صندوق امسال تامین شود.
منادی افزود: قرارگاه فرماندهی باید برای آموزش و پرورش از سوی دولت تعیین شود که نظارت لازم را داشته باشند.