امیرحسین بانکی پور فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آباجان به نقل از ایرنا درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایشان گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به پرهیز از افراط وتفریط و رعایت انصاف در نظارتها تاکید کردند، به عبارتی نمایندگان در نظارتهای خود بر دستگاههای مختلف اجرایی نباید به دنبال مچگیری از وزرا یا سایر مسئولان باشند. بلکه هدف پیگیری اجرای قوانین است تا از اجرای آن مطمئن شوند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نظارت را طبق تعامل قانون گذار با دولت تعریف کرد و اظهار داشت: مجلس باید به دولت کمک کند تا گرههایی که در کار اجرایی کشور وجود دارد به وسیله قانون حل شود.
وی با بیان اینکه نظارت بر حُسن اجرای قانون از دیگر وظایف نمایندگان است، گفت: حُسن اجرا به این معنا است که باید آنچه که هدف قانونگذار است اجرایی شود و در این خصوص نمایندگان باید نظارتهای خود را دقیق اعمال کنند ولی از افراط و تفریط بپرهیزند.
همه به رییس جمهور منتخب برای رفع مشکلات کشور کمک کنند
نماینده مردم اصفهان در مجلس، به بلوغ سیاسی پس از انتخابات و تعامل با رئیس جمهور منتخب تاکید کرد و یادآور شد: حتی اگر رئیس جمهور منتخب نامزد مورد نظر ما در انتخابات نباشد، همه باید به دستگاههایی اجرایی و رئیس جمهور منتخب پس از انتخابات کمک کنیم تا مسائل و مشکلات کشور رفع شود.
بانکی پور اختلاف نظر و سلیقه بین جناحهای مختلف سیاسی را رویکرد کشور از ابتدای انقلاب دانست و تصریح کرد: این تنوع نظر و سلیقه لازم است ولی در هر شرایطی باید حواسمان به پیشرفت کشور معطوف شود و از چارچوبهایی که انقلاب مدنظر داشته و دارد، مانند مردم، دین، آزادی و عدالت خارج نشویم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مجلس و دولت با حفظ چارچوبهایی مدنظر، کشور را به پیشرفت برسانند و هر فردی که دلسوز این نظام است باید به دولت بعدی مانند مسابقات دومیدانی امدادی، کمک کند.
ملاک شنیدن صدای واحد از مجلس و دولت توجه به قانون و سیاستهای ابلاغی است
بانکی پور درباره شنیده شدن صدای واحد از مجلس و دولت که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید فرمودند، گفت: برخی از مسائل در کشور ارکان اصلی نظام است و حتی در آمریکا هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بر سر مسائل اصلی یعنی حمایت از صهیونیست اتفاق نظر دارند. این اتفاق نظر را در هر دولتی در جمهوری اسلامی در مسائل اصلی نظام هم به مانند حمایت از فلسطین وجود دارد که در آن بحثی نیست.
وی ملاک شنیدن صدای واحد از مجلس و دولت را توجه به قانون اساسی و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: دکتر پزشکیان بارها به اجرای سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قوانین مصوب تاکید کردند و باید ملزم به اجرای قوانین مصوب باشیم. چرا که دولت سیاستگذار و قانونگذار نیست بلکه فقط مجری است.
این نماینده مجلس یادآور شد: شنیدن صدای واحد بر این اساس که است که باید مجلس و دولت در حفظ قانون، اجرای قانون اساسی و قوانین مصوب پایبند باشند. اما متاسفانه در مقاطعی این مسائل توسط دولتها یا مجالس رعایت نشد و اگر اختلافی وجود دارد باید از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به تغییر آن اقدام کرد. یا اگر ایرادی به قانونی وجود دارد، از طریق طرح یا لایحه و ارائه آن به مجلس نسبت به رفع آن ایراد قانونی اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: این حق برای نماینده مجلس شورای اسلامی وجود ندارد که از طریق فضای مجازی یا در فضای عمومی کشور، با حاشیهسازی مدعی تغییر در قانون یا سیاستی شود. بلکه باید همه این مسائل از طریق قانون طی شوند.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان به موارد مختلفی اشاره فرموند که نکته پنجم ایشان به این شرح است: نکتهی پنجم دربارهی نظارت است. البتّه تعبیر «نظارت» در قانون اساسی نیست ــ عنوان «نظارت مجلس» نیست ــ لکن احکام فراوانی که در مورد سؤال، تذکّر، تحقیق و تفحّص در مجلس وجود دارد، نشاندهندهی لزوم نظارت است دیگر؛ یعنی تحقیق و تفحّص میکنید یا سؤال میکنید یا تذکّر میدهید برای چه؟ برای اینکه اطّلاع پیدا کنید. پس نظارت بر قوّهی مجریّه یکی از وظایف مجلس است. دو تذکّر در این مورد دارم:
تذکّر اوّل این است که هدف از نظارت، «ارتقاء کارآمدی دولت» است. برای این است که اگر چنانچه اشکالی در کار دولت وجود دارد، این را شما به عنوان مجلس بشناسید، تشخیص بدهید، تذکّر بدهید، کارایی [دولت] ارتقاء پیدا کند و کار پیش برود؛ هدف از نظارت این است. مبادا خدای نکرده نظارت ناشی بشود از هدفی غیر از این؛ یعنی فرض کنید که انسان با یک وزیری یک مشکل پیدا کند، تذکّر [بدهد]، سؤال پشت سر سؤال یا حتّی استیضاح و امثال اینها؛ مسائل جناحی، مسائل شخصی، مسائل سیاسی مطلقاً نباید دخالت کند. نظارت فقط ناشی از همین است: احساس یک کمبود در قوّهی اجرائی، و تذکّر و توجّه به آن و سعی برای برطرف کردن آن؛ این یک مطلب در باب نظارت.
مطلب دیگر اینکه در باب نظارت نه افراط کنیم، نه تفریط. گاهی به ملاحظات، آنجایی که باید نظارت انجام بگیرد انجام نمیگیرد؛ این هم غلط است. گاهی هم نظارت زیادی انجام میگیرد؛ سؤالِ متعدّد [میشود]. من به شما عرض بکنم، در این سالها ــ در این چند سالی که ما مسئولیّت داریم ــ الان که فکر میکنم، تقریباً در همهی دولتها وزرا به بنده مراجعه میکردند و شکایت میکردند از کثرت سؤال در مجلس؛ میگفتند چه در صحن مجلس، چه در کمیسیونها میبرند ما را، چند ساعت از وقت ما را صرف میکنند، سؤال میکنند، سؤالپیچ میکنند، و کارهایی از این قبیل. افراط نباید بشود. البتّه تفریط هم نباید بشود؛ یعنی آنجایی که باید سؤال کنید، آنجایی که باید نظارت را اِعمال کنید، باید اِعمال کنید لکن منصفانه باشد؛ نظارتها منصفانه انجام بگیرد؛ ملاحظات شخصی و سیاسی و مانند اینها وسط نیاید.