به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور روز دوشنبه با بیان اینکه برخی جرایم مانند کیف قاپی نیز نشات گرفته از تخلفات پلاک است، اظهار کرد: پلاک هر وسیله نقلیه، شناسنامه آن محسوب میشود و قطعا این پلاک بر روی وسیله نقلیه باید نصب و خوانا باشد که اگر اتفاقی افتاد و حادثهای روی داد، اعداد این پلاک قابل دیدن و برداشت باشد.
وی افزود: موتورسیکلتها به جهت قدرت مانور بالایی که دارند و تخلفات فراوانی که انجام میدهند اقدام به پوشش پلاک میکنند؛ بعضا راکبین موتورسیکلت اقدام به پوشش و مخدوشی پلاک کرده و با پلاکهای غیر مجاز تردد مینمایند که انجام این تخلفات از دید پلیس دور نمیماند.
طرح ۱۰ پلیس راهور پایتخت
رییس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: پلیس راهور از ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ طرحی را با نام طرح ۱۰ در سطح معابر شهر تهران به مرحله اجرا درآورده که هدف آن ساماندهی تردد موتورسیکلتهای پایتخت است.
به گفته وی، این طرح در هر شرایط و حتی در روزهای تعطیل، مناسبتهای خاص و در ایام نوروز نیز به مرحله اجرا درآمده و تعطیلی بردار هم نیست و یکی از موضوعات بسیار مهمی است که پلیس راهور تهران بزرگ برخورد با این تخلف را در دستور کار خود قرار داده تا این قشر از کاربران ترافیکی نیز ساماندهی شود.
سرهنگ موسوی پور اضافه کرد: نزدیک به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران وجود دارند که روزانه در حال تردد بوده و با قابلیتهایی که موتورسیکلت مانند قدرت مانور بالا دارد و خلاف جهت حرکت میکنند و در جا دور میزنند، به هر حال امکان متوقف کردن آنها یک مقدار برای پلیس سخت است و این تعدادی که با آنها برخورد میشود کسانی هستند که در سطح شهر تخلفاتی انجام میدهند و ما با بخشی از آنها برخورد میکنیم.
وی افزود: در دستور کار ما این موضوع وجود دارد که به صورت علمی، فنی و بر خط بتوانیم تخلفات موتورسیکلت سواران را در سطح شهر کنترل کرده و برخورد بر خط انجام دهیم و تا رسیدن به آن نقطه فاصله چندانی نداریم و در حال حاضر تخلفات مربوط به پلاک موتورسیبکلت یکی از موضوعات مهم است که بعضا منجر به انجام جرمهایی مانند کیف قاپی میشود که نشات گرفته از همین تخلفات پلاک است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: در اجرای طرح برخورد با تخلفات پوشش پلاک موتورسواران در شهر تهران در کنار همکاران خود از همکاران انتظامی و در طرح رفع اثر پوشش پلاک نیز از همکاران شهرداری کمک میگیریم که در این طرح با ما مشارکت دارند.
سرهنگ موسوی پور گفت: در سال ۱۴۰۲ و در شهر تهران حدود ۲۱۲ هزار موتورسیکلت را فقط در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون کردهایم که که نسبت به سال قبل ۸۵ درصد افزایش داشته است و در سه ماهه امسال ۵۹ هزار موتورسیکلت نیز در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون و ۵۴ هزار موتورسیکلت نیز در این مدت در همان محل رفع اثر پوشش پلاک شدهاند.
انتقال به پارکینگ ۳۴ هزار دستگاه موتورسیکلت
وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت صرفا در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون شده و ۳۴ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت نیز به همین دلیل به پارکینگ منتقل شدند همچنین در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز ۱۸۳ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در مجموع در بحث تخلفات پلاک اعمال قانون شدهاند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش نرخ جریمه های وسایط نقلیه، افزود: قبلا ناخوانا بودن پلاک ۶۰ هزار تومان جریمه داشت که در حال حاضر این جریمه ۴۰۰ هزار تومان است و کد جدیدی که اضافه شده و بر حسب شرایط موجود، بحث پوشش پلاک است.
وی یادآور شد: استفاده از طلق، انداختن زنجیر و ماسک بر روی پلاک و سایر موضوعات نیز جزء آن است که در این بخش مبلغ ۷۰۰ هزار تومان برای این کد در نظر گرفته شده که موتورسیکلت سواران و رانندگانی که اقدام به انجام این تخلف کنند، اعمال قانون میشوند.
سرهنگ موسوی پور گفت: تغییر در ارقام پلاک نیز جرم محسوب شده و علاوه بر اعمال قانون برای فرد تشکیل پرونده قضایی داده و به دادسرا معرفی میشود.
وی درباره نقاط پرتصادف شهر تهران نیز اظهار کرد: بیشترین بحث تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران در بزرگراه آزادگان – اتوبان ساوه – پل شهید آیت الله سعیدی و بزرگراه امام علی (ع) روی میدهد که بیشترین تصادفات منجر به فوت را تشکیل میدهند که علت بیشتر این حوادث توقف خودروها بدلیل پیاده و سوار کردن مسافر و روشنایی معابر که در تاریکی شب این حوادث روی میدهد.