به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، استاندار مازندران روز دوشنبه با حضور در بندر امیرآباد از طرح های سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی این بندر بازدید کرد و توسعه زیر ساختهای بندری و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی را خواستار شد.
استاندار مازندران در حاشیه این بازدید، ضمن تقدیر از اقدامات شایسته سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه بندر امیرآباد اظهار کرد: بندر امیرآباد یک قطب اقتصادی بسیار مهم در شمال کشور به شمار میرود که با سرعت چشمگیری در حال توسعه و تکمیل است و همه دولتمردان و مسئولین این استان باید تلاش کنیم که با تکمیل هر چه سریعتر پروژههای عمرانی و سرمایه گذاری در حال ساخت این بندر، ضمن تسریع در روند این پروژهها، توان عملیاتی و ظرفیت اسمی بندر هم رشد و ارتقا یابد.
نوری با اشاره به جایگاه بندر امیرآباد بهعنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی استان تاکید کرد: در دولت سیزدهم سعی شده است تمامی ظرفیتها جهت تقویت تعامل و تجارت با دنیا خصوصاً کشورهای همسایه بکار بسته شود و به نظر میرسد که بندر امیرآباد توانسته است با رشد تخلیه و بارگیری انواع کالا در سال گذشته گامهای مهمی در اقتصاد توسعه دریا محور بردارد ولیکن کماکان اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی از جمله افزایش سهم صادرات باید در این بندر انجام شود تا محصولات تولیدی و مرکبات این استان به کشورهای هدف صادر شود.
بازدید از جاده دسترسی بندر امیرآباد به رستمکلا و پیگیری نماینده و مسئولان بومی و شهرستانی در خصوص تعیین تکلیف و تکمیل این مسیر دسترسی از دیگر برنامههای بازدید استاندار از بندر امیرآباد بود که مقرر شد با هماهنگی بین دستگاه این پروژه به زودی به سرانجام برسد.
محمد علی موسی پور گرجی، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد نیز در این بازدید، آماری از تعداد سرمایه گذاران و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده از زمان فعالیت این بندر و همچنین عملکرد عملیاتی بندر را برای استاندار مازندران و هیات همراه تشریح کرد و خواستار حمایت همهجانبه استاندار و دستگاههای متولی جهت تسهیل در امر صادرات و ترانزیت کالا از این بندر شد.
به گزارش آباجان به نقل از ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.