علی حاجیزاده در گفت وگو با خبرنگار معارف آباجان به نقل از ایرنا به بیان خاطراتی از عزاداری رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: در سال ۶۱ همان زمانی که رزمندگان گردان امام محمدتقی(ع) از تیپ ۱۷ علی بن ابی طالب(ع)، عملیات محرم را در دشت عباس آغاز کردند، مصادف با ایام محرم بود و در ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا که رزمندگان مشغول عزاداری و سینه زنی بودند، دشمن بعثی اقدام به گلوله باران سنگرها کرد.
وی افزود: در هر یک از این سنگرها حدود هشت رزمنده مشغول عزاداری بودند که در این بمباران ها حدود ۱۲ نفر به شهادت رسیدند و چه لذتی داشت این شهادت. چون معتقدم بعضی شهادت ها سرقفلی دارد و این رزمندگان در همان لحظه شهادت، به محضر امام حسین(ع) می رسند.
این راوی دفاع مقدس یاد و خاطره بعضی از شهدا را با کشیدن آهی دیگر زنده کرد و گفت: هر سال در ماه محرم برنامه های عزاداری داشتیم و با به راه انداختن دسته به سینه زنی می پرداختیم و شهدایی مثل محمد بیطرفان، امیر توکلی و مهدی پروانه میاندار دسته های سینه زنی بودند.
وی گریزی هم به بعضی از میاندارهای این دوره و زمانه زد و گفت: این شهیدان را باید میانداران واقعی دانست. چون به قدری اخلاص داشتند و پاک بودند که لحن صحبت هایشان هر انسانی را به گریه می انداخت ولی متاسفانه گاهی می بینیم که برخی افراد برای خودنمایی و معروف شدن، میانداری می کنند.
حاجی زاده در پاسخ به خبرنگار آباجان به نقل از ایرنا که آیا جایگاه این میانداران شهید از رسولِ ترک هم بالاتر بود یا نه، اظهار داشت: رسول ترک با آن جایگاهی که نزد خدا و اهل بیت داشت، باید پیش این شهدا زانو می زد. چون رسول ترک یک نوکر امام حسین (ع) بود ولی در صحنه نبود. اگر صحنه جنگ و عمل با آنچه به اسم چاوشی خوانی و میانداری عجین شود، همچون آب زلالی خواهد بود که معلوم می شود که چیزی در آن وجود دارد یا نه.
وی به این جمله شهید مصطفی چمران استناد کرد که «وقتی شیپور جنگ نواخته می شود، مرد از نامرد جدا می گردد» و اظهار داشت: این شهیدان، هم مرد بودند و هم میاندار و در واقع میان عمل و حرف فاصله بسیاری وجود دارد. برخی از عزاداران حسینی، خیلی خوب گریه می کنند و اشک می ریزند و برای مجلس امام حسین(ع) هم بسیار هزینه می کنند ولی در میدان عمل، قافیه را می بازند.
نویسنده و راوی کتاب شاهد عشق اضافه کرد: مردم کوفه با دیدن خاندان اهل بیت(ع) گریه می کردند و به درگاه الهی ناله می زدند ولی وقتی هنگام عمل شد و صحنه کربلا پیش آمد، امتحان خود را پس دادند، به گونه ای که در تاریخ معروف شدند.
حاجی زاده که مسئولیت هیات موج الحسین را در قم دارد، معتقد است یک هیات نباید سکولار باشد. یعنی هم باید به عزاداری و مرثیه سرایی بپردازد و هم به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توجه کند و این رزمنده دوران دفاع مقدس مدیریت قرارگاه جهادی موج الحسین را نیز به عهده دارد که علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری و مناسک دینی، به چهار هزار نیازمند در قم کمک می کند و خانواده های آن ها را تحت پوشش دارد.