پیام دارابی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آباجان به نقل از ایرنا با اشاره به پیشنهاداتی که به دولت چهاردهم برای حمایت بیشتر و همه جانبه از اهالی سینما و سینماداران دارد، گفت: هزینه تولید آثار سینمایی و دستمزدهای بازیگران و سایر عوامل فیلمها افزایش سرسامآوری داشته و سینماداران در سال ۱۴۰۲ مجبور به افزایش قیمت بلیت بودند. در حالی که بخش عمدهای از مردم ایران به خاطر شرایط اقتصادی به ناچار، مجبور به حذف سینما یا کالای فرهنگی از سبد خرید خود هستند. بنابراین به دولت پیشنهاد میکنم که در قالب یارانههای هنری به مردم کمک کند تا فعالیتهای فرهنگی و هنری از سبد خریدشان خارج نشود.
وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد میکنم که یارانهای برای تولید آثار هنری به هنرمندان داده شود. اگر هزینه تولید پایین بیاید، سینماداران و صاحبان آثار به فکر تخفیفهای متنوع و حتی کاهش قیمت بلیت میافتند.
بیش از ۵۰ درصد از سینماهای ایران به بازسازی و بروزسانی احتیاح دارند
دارابی همچنین با اشاره به نیاز فوری و ضروری بازسازی و بروز رسانی اکثر سینماهای سراسر ایران، تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد از سینماهای کشور به بازسازی یا به روز رسانی نیاز دارند که عدد قابل توجهی است و کمتر از ۵۰ درصد از سینماها از بهترین سیستم صوت یا ویدئو پروژکتورهای به روز استفاده میکنند. بروز رسانی سینماهای ایران عموما در زمینه سخت افزاری است، به عنان مثال نیاز دارند که پرده نمایش فیلم، ویدئو پروژکتور، سیستم صوت و حتی صندلیهای سالن تعویض شوند.
وی خاطر نشان کرد: هزینه بازسازی و به روز رسانی سالنهای سینما برای سینماداران سنگین است اما مجموعه «سینماشهر» یا سازمان سینمایی امکان انجام این کار را دارند.
دارابی با اشاره به ۳ ماه ابتدایی سال در فصل بهار گفت: خوشبختانه در همین ۳ ماه ابتدایی سال سامانه سینماتیکت در رقابت با سایر سامانهها پیشتاز بوده و به رشد قابل توجهی رسیده است. امسال نسبت به سال گذشته در حوزه بلیت سینما ۵۰ درصد رشد داشتیم و تئاترهای کمدی و غیرکمدی نیز به ترتیب با رشد ۱۲ و ۲۰۰ درصدی در این پلتفرم به فروش میرسند.
این مدیر فرهنگی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد از مردم ایران با سامانههای فروش بلیت آنلاین آشنا هستند و از آنها استفاده میکنند، عنوان کرد: اگر اینطور در نظر بگیریم که سال گذشته ۲۷ میلیون نفر یعنی حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران به سینما رفتهاند، ۵۰ درصد از این جمعیت به صورت آنلاین بلیت سینما تهیه کردهاند که ۹۰ درصد آن از سامانه سینماتیکت بوده است. ۵۰ درصدی هم که به صورت مستقیم از گیشه بلیت تهیه کرده بودند برای ما سهم بازار بسیار جدی تلقی میشوند که در تلاشیم آنها را به سمت خرید آنلاین سوق بدهیم.