به گزارش خبرنگار اقتصادی آباجان به نقل از ایرنا، پیش از ورود دولت سیزدهم با وجود مشکلاتی از جمله تحریم قطعات و بدون تاکید بر دانش بومی، صنعت خودرو به قدری زمینگیر شده بود که تولید خودرو در سال به زیر یک میلیون دستگاه رسیده بود. دو عارضه مزمن در بازار خودروی کشور در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ یعنی کاهش تولید خودروسازان کمتر از یک میلیون دستگاه و تولید خودروهای ناقص منجر به اختلال در تولید خودرو شده بود.
بر اساس گزارشهای مستند از وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به مدت چهار سال تولید خودرو زیر یک میلیون بود و تعداد خودروهای ناقص افزایش یافته بود که به خاطر تقاضای انباشته شده در طول چهار سال منجر به شکاف بین عرضه و تقاضا و افزایش قیمت خودروها در بازار شده بود.
شهید آیتالله رئیسی در همان سال اول دولت سیزدهم دستور هشت مادهای را در راستای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» با توانمندسازی و بیاثر کردن تحریمها ارائه کرد که در این دستور به موضوع افزایش تولید با کیفیت و عرضه خودروهای اقتصادی، توقف تولید خودروهای قدیمی، تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار، افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار، متناسبسازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار تاکید شد.
در مرحله اول با هماهنگی دستگاههای مختلف و ورود سازمانهای نظارتی و سازمان استاندارد وضعیت خودروهای دپو شده در پارکینگهای انبارها مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا قطعات موردنیاز برای خودروها در پارکینگها تامین شد و بر اساس اعلام خودروسازان بیش از ۲۶ هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه تکمیل و به سرعت ترخیص و در بازار عرضه شدند.
افزایش تولید خودرو در دولت سیزدهم به بالای یک میلیون دستگاه
در مرحله بعدی با تاکید بر توانمندسازی خودروسازان و نظارتها، خودروسازان داخلی با همراهی زنجیره تامین در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو تولید شد که رشد ۴۰درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رقم خورد که این میزان رشد تولید در مدت یک سال دولت سیزدهم در صنعت خودرو کم نظیر بوده است. این افزایش تولید منجر شد تا بالاترین نرخ رشد تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ جهان در بین ۲۰ کشور برتر تولیدکننده خودرو در دنیا را کسب کنیم.
سیاستگذاری در راستای افزایش تولید باعث شد تا افزایش تحویل خودرو به میزان ۴۲ درصد و تحویل یک میلیون و ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ کلید خورد.
همچنین با تثبیت جریان تولید، طرح نوآورانه دیگری به منظور حذف قرعهکشی و تخصیص خودرو برای همه متقاضیان به اجرا در آمد که ضمن عرضه شفاف خودرو، امکان بهرهگیری از فرصت بازار را برای صنعت خودروی کشور مهیا ساخت این طرح با اجرای سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای اولویتدهی، با موفقیت اجرایی شد و طلسم چندساله بختآزمایی برای خرید خودرو پایان یافت.
همچنین در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه رسید. در کنار افزایش تولید خودرو بهتبع افزایش ۴۲ درصدی در تحویل خودرو یعنی حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار دستگاه صورت گرفت که منجر به افزایش رقابت در تولید و عرضه خودروها در بازار و رسیدن به تعادل شد.
آمارهای مقایسهای نشان میدهد که در سال ۱۴۰۰، ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو، در سال ۱۳۹۹ یک میلیون خودرو، در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰ هزار خودرو و در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۰۰ دستگاه خودرو تولید شده بود که این آمارها در دولت سیزدهم با رسیدن به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو شکست و رشد قابل توجهی رقم خورد.
همچنین بر اساس شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورس در فروردین و اردیبهشت ماه امسال به ترتیب ۴۸ هزار و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که نشانگر افزایش تولید خودرو در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین بیش از ۵۲ هزار دستگاه است.