به گزارش خبرنگار اقتصادی آباجان به نقل از ایرنا، “مقصود اسعدی سامانی” امروز (یکشنبه) در خاتمه آیین بهرهبرداری از پروژههای زیرساختی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران افزود: ۱۱۳ فروند هواپیمای یاد شده به دلیل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش زمین گیر هستند و برای اینکه وارد چرخه عملیاتی شوند ۵۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارند.
وی گفت: در صورت آزادسازی قیمتها، شرکتهای هواپیمایی نیز به طور قطع تلاش خواهند کرد تا تعداد هواپیماهایشان را افزایش دهند.
اسعدی سامانی یادآور شد: شرکتهای هواپیمایی برای هزینههای جاری خود سالیانه حدود یک میلیارد دلار نیاز ارزی دارند که سال گذشته نزدیک به ۴۳۰ میلیون دلار از طریق مرکز مبادله ارزی دریافت کردند، اما ناچار شدند بقیه نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند.
وی همچنین گفت: شرکتهای خارجی مطابق قانون اجازه جابهجایی مسافر در کشورمان را ندارند، به ویژه اینکه ما امروز در شرایط تحریم به سر میبریم و در این صورت متضرر شدن شرکتهای داخلی را به دنبال خواهد داشت.
این مقام صنفی ادامه داد: اگر فرداروز شرکتهای خارجی هم بخواهند از کشورمان خارج شوند، با عدم حضور شرکتهای داخلی تبعات امنیتی و اجتماعی برای کشور به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس اصولاً کار درستی نیست و به طور قطع مجلس نیز با آن مخالفت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: اجرای حکم دیوان عدالت اداری در این زمینه، مطابق قانون مجلس است که بر آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی دلالت دارد.
اسعدی سامانی اضافه کرد: در سالهای اخیر به دلیل اعمال نرخهای دستوری شاهد شکلگیری بازار سیاه بودیم، به طوری که یک عده دلال و واسطه وارد این بازار شده بودند و نرخهایی که عرضه میشد نیز مورد تایید شرکتهای هواپیمایی نبود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشانکرد: به طور قطع با اجرای رای دیوان، بهتدریج شاهد منظمتر شدن بازار و تعادل در آن خواهیم بود.
وی اظهار داشت: اعمال قیمتهای دستوری سبب شده بود تا شاهد قیمتهای کمتر از نرخ تمام شده هر صندلی باشیم و این مساله اختلال در بازار را به دنبال داشت.
اسعدی تاکید کرد: تجربه سال ۹۴ و آزادسازی قیمتها نشان داد با افزایش عرضه و کاهش قیمتها مواجه شدیم و حتی میتوان امیدوار بود شرکتها با درآمدهای کسب شده بتوانند هواپیماهای زمین گیر خود را سر خط آورده و امکان گذاشتن پروازهای بیشتر را خواهند داشت.
وی گفت: در سال ۹۴ و با اجرای قانون، در مقطعی شرکتها در کف قیمت با هم رقابت میکردند و نرخها به کمتر از قیمت تمام شده رسیده بود.
این مقام صنفی بیانداشت: در بین سالهای ۹۴ تا ۹۶ شاهد رشد ۲۰ درصدی سالیانه مسافران پروازی بودیم که بالاتر از پیشبینی قانون برنامه توسعه بود و هم نفع مردم و نفع شرکتهای هواپیمایی را به دنبال داشت.