نوای آفتاب عنوان اثر موسیقیایی است در آخرین روز از بهار سال جاری با رفتن به روی صحنه و نواختن موسیقی های تیتراژ تولیدات ماندگار ایران و جهان سعی کرد تا لحظات خاطره انگیزی را در ویترین کنسرت های موسیقایی ثبت کند؛ تنظیم قطعات این اجرا توسط محمدرضا آقایی، فیروز ویسانلو و امین سالمی انجام شد.
امین سالمی رهبر ارکستر “نوای آفتاب”معتقد است: اینکه در سال کمتر از یک درصد موسیقی بیکلام را به صورت کنسرت روی سن می بریم نشان از ضعف و عدم توجه به اینگونه موسیقی در فضای موسیقایی کشور است که برطرف کردن چنین ضعفی تمهیدات خاصی را از سوی مسئولان و متولیان مربوطه می طلبد. همچنین او معتقد است: موسیقی و اجرایی که مولفه کلام و شعرو ترانه نداشته باشد، و بدون این موارد بدون صحنه برود، ضعف نیست بلکه نوعی توانمندی نوازندگان ارکستر را به منصه ظهور میگذارد.
وی گفت: کنسرت های بیکلام تقریبا در کشور به اجرا های ارکستر سمفونیک تهران منحصر میشود که با فاصله های زمانی ارکستر آقای سینا ذکایی که کنسرت بی کلام برگزار میکند، اجرا می شود و اگر اجراهای ارکستر سمفونیک را که ارکستری تحت حمایت بنیاد رودکی است از این آمار اجراها کم کنیم شاید بتوان گفت؛ کمتر از ۱ درصد به اجراهای بیکلام اختصاص داده می شود و این از نظر هنری، ضعف بسیار بزرگی برای جامعه موسیقی کشور محسوب میشود.
عدم حمایت اسپانسرها، عدم شناخت جامعه مخاطب از اجرای های بی کلام در کنار عادت جامعه به شنیدن و تکرار کلام سبب نوشتن قراردادهای مالی تهیه کننده ها تنها با خوانندگان شده است
سالمی در پاسخ به سوال اینکه برای ترویج کنسرت های بیکلام چه عملکردهایی مورد نیاز است، بیان کرد: حمایت دولت و ارگان های سیاست گذار موسیقی از این نوع اجراها در میان مدت و بلند مدت، سبب می شود جایگاه موسیقی بی کلام در جامعه شکل و شمایل درست و استانداردی به خود بگیرد.
ارکسترهای خصوصی امکان تکرار و پافشاری روی چنین اجراهایی را ندارند و قطعا بعد از یک بازه زمانی با مشکلات مالی مواجه می شوند، مردم به واسطه عادت های شنیداری با خواننده ها موسیقی ها را می شناسند، از این رو با ایجاد پایگاه و جامعه مخاطب در جامعه برای ارکسترهای خصوصی بدون حمایت های مالی، اگر مورد توجه قرار نگیرد، محکوم به شکست خواهد بود.
وی در ارتباط با مهم ترین شاخصه های اینگونه کنسرت ها در راستای جذب مخاطب، اظهار داشت: موسیقی و اجرایی که مولفه کلام و شعر و ترانه از آن حذف می شود،خود بخود به سمت توانمندی نوازندگان ارکستر سوق پیدا می کند، از این رو زیبایی این نوازندگی رابطه مستقیم با آهنگسازی و تنظیم قطعات دارد و قطعاتی که ملودی های ماندگار و زیبا و تنظیمات خوب و درست و هارمونی و سازبندی اصولی و استاندارد داشته باشند مخاطبین را هم از حضور در سالن پشیمان نمی کنند.