به گزارش آباجان به نقل از ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در صفحه ویراستی اش نوشت: همین چند سال قبل بود که مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) درواکنش به یک گزارش در مورد المپیادهای دانش آموزی فرمودند”جایگاه کشور در المپیادها هم بایستی پیش برود که حالا ایشان گفتند که مثل گذشته است؛ مثل کدام گذشته؟ چون در این سالهای اخیر خیلی برجسته نبوده؛ اگر چنانچه مثل این سالها باشد، این تعریف نیست؛ اگر مثل سالهای قبل باشد که آن وقت خب هم تعداد مدالها، هم رنگ مدالها خیلی برجستهتر بود، آن البته خوب است.» پیش از این نیز رهبری در دیدار با معلمان در رابطه با وضعیت ایران در المپیادهای بینالمللی فرموده بودند: «جایگاه ایران در المپیادهای جهانی حفظ شود که البته من شنیدم در چند رشته تنزل پیدا کرده است. باید اینها جبران شود، یکی از افتخارات کشور همین بچههای المپیادی هستند که میروند رتبههای بالا را در دنیا کسب میکنند، میآیند؛ نگذارید رتبه اینها تنزل پیدا کند”
وی در بخشی دیگر عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تا در عرض ۶ ماه باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تاسیس و اداره شود. ولی این مسئله پس از گذشت بیش از ۲ سال مسکوت ماند، که در دولت شهید جمهور در اسفندماه ۱۴۰۰ اساسنامه باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تصویب و پس از چند ماه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. طی ۲ سال ابتدایی استقلال باشگاه، نتایج ایران در المپیادهای جهانی رشد چشمگیری داشت که منجر به کسب ۳۰ نشان طلا در عرض تنها ۲ سال شد در حالی که در دولت دوازدهم مجموعا ۲۶ مدال طلا آن هم در طول ۴ سال کسب شد.ساخت و تجهیز ساختمان باشگاه دانشپژوهان جوان، ایجاد تشکیلات اداری و احیاء ردیف بودجه این سازمان در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور شهید، سیزده سال پس از انحلال مجدد برقرار شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین از جمله فعالیتهای مهم دیگر در موضوع ارتقا کیفیت آموزش میتوان به توسعه و راهاندازی ۲۳ پژوهشسرا دانشآموزی برای اولین بار، توسعه۵ باب مراکز نوآوری و کارآفرینی و ایجاد شبکه کارآفرینان مدرسه در ۳۲ استان کشور و همچنین ایجاد قریب ۱۰۰ رشته محل به صورت وابسته / جوار کارخانهها وجوار مراکز تولیدی، ارزشیابی ۲۲ رشته از رشتههای فنی و حرفهای متناسب با تحولات بازار کار، مشکلات و محدودیتهای دنیای آموزش (شامل توانمندیهای هنرآموزان، امکانات هنرستانها و …) و اسناد آمایش سرزمین به منظور اصلاح، تکمیل و تغییر این رشتهها و محتوای آموزشی آنهاست.
صحرایی یادآورشد: همچنین از فعالیتهای مهم دیگر میتوان به آموزش بیش از ۱۹۶۰۰۰ آموزگار دوره ابتدایی در ۸۱۱۹ حلقه علمی-آموزشی آموزگاران، تربیت مدرسان استانی و منطقه ای در ۸ عنوان درسی-آموزشی،رویکردهای نوین تکنولوژی آموزشی با تاکید بر یادگیری الکترونیکی، شناسایی بیش از ۶۵۹۷هزار نفر دانش آموز در پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و تکمیل نمون مربوط و بارگذاری در سامانه سیدا و به منظور معرفی به بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانش آموزان دارای استعداد برتر در قالب طرح شهاب، برگزاری کارسوقهای فراگیر برای دانش آموزان علاقهمند به فعالیتهای علمی، پژوهشی (مشارکت قریب به ۴۰هزار نفر در فعالیتها و کارسوقهای متنوعی نظیر روش پژوهش ،کار آفرین جوان، هوش یار، المپیار، پیشران نوآوری، شبیه ساز اختراع، برنامه نویسی، مخترع قرن، المپیاد، کارسوق پزشکی و آموزش به ۲۷۲ نفر از سرگروههای درسی و کارشناسان و برگزاری ۶۰ جلسه آموزش با موضوع کدنویسی و هوش مصنوعی توسط دبیرخانههای کشوری اشاره کرد.