به گزارش روز دوشنبه آباجان به نقل از ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، لی هایدونگ استاد دانشگاه روابط خارجی چین در واکنش به اظهارات اخیر سران آمریکا و فرانسه، اظهار داشت: واشنگتن عزم قوی برای پیوستن متحدان خود به طرحهای راهبردی کاخ سفید در منطقه «هند-آرام» دارد. بنابراین، اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده تلاشی بود تا متحد اروپایی خود را برای پیوستن به این طرح راغب کند.
سفر رئیس جمهوری آمریکا به پاریس درحالی انجام میگیرد که میان واشنگتن و کشورهای اروپایی به دلیل درگیریهای خاورمیانه و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید، شکاف افتاده است.
بایدن در دیدار اخیر خود با مکرون، با اشاره ظریف به «نفوذ فزاینده» چین در منطقه، خاطرنشان کرد: ما برای آزادی دریانوردی، دولتهای شفاف و همچنین شیوههای اقتصادی منصفانه در اقیانوس هند و اقیانوس آرام کنار هم ایستادهایم.
لی با بیان اینکه فرانسه از دیدگاه دیگری به آن مینگرد، افزود: پاریس به دنبال نشان دادن موقعیت خود به عنوان یک قدرت بزرگ از طریق تعامل با کشورهای منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: اظهارات بایدن بیشتر جنبه تبلیغاتی برای انتخابات آتی آمریکا دارد و همچنین تضمین میکند که راهبردهای آتی «هند- آرام» در دولت ترامپ هم از مسیر فعلی منحرف نمیشود. در واقع، این رویکرد بسیار فرصتطلبانه و قدرت محور برای محدود کردن اقدامات آتی ترامپ است.
به گفته کارشناسان، هدف اصلی بایدن جلوگیری از برهم زدن ساختار فعلی اتحادهای کلیدی آمریکا توسط ترامپ و تضعیف چارچوب راهبردی جامعی است که وی برای مقابله با چین ایجاد کرده است.
در جریان سفر بایدن، مکرون در مورد میزان مازاد ظرفیت تولید محصولات چینی، اظهار داشت: «ما (فرانسه و آمریکا) نگران رقابت تجاری ناعادلانه پکن هستیم که ظرفیت مازاد تولید را به همراه دارد.»
رئیس جمهوری فرانسه افزود: «رقابت تجاری ناعادلانه چین برای اقتصاد جهانی آنقدر اهمیت دارد که ما باید به صورت هماهنگ عمل کنیم.»
این اظهارات در حالی مطرح شد که رسانههای غربی از تعویق چند روزه نشست کمیسیون اروپا برای تصمیم قطعی خود جهت افزایش تعرفه وارادات خودروهای برقی چینی، خبر دادند.
به گفته تحلیلگران، اگرچه فرانسه به صورت مستقیم به این صنعت چینی اشاره نکرد، اما با توجه به تهدیدات اخیر اروپاییها برای اعمال تعرفه بر خودروهای برقی چینی، ممکن است هدف اصلی وی این بخش باشد.
سان یانخونگ پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات اروپایی آکادمی علوم اجتماعی چین در همین ارتباط، اظهار داشت: اظهارات مکرون منعکس کننده شخصیت دوگانه فرانسه در نگرش به همکاری اقتصادی و تجاری با چین است.
وی با بیان اینکه ادعای سیاستمداران و رسانه های غربی مبنی بر اینکه بخش خودروهای برقی چین «مازاد ظرفیت تولید» دارد، بیاساس است، خاطرنشان کرد: «صادرات خودروهای برقی چینی به اروپا یک فعالیت کاملا تجاری است و با توجه اینکه بروکسل قصد توقف تولید فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۳۵ دارد ولی با مشکل ظرفیت تولید خودروهای برقی مواجه است، شرکتهای ما میتوانند سهم مثبتی داشته باشند.»
وی افزود: پیروی از اقدام آمریکا در اعمال افزایش تعرفهها بر محصولات انرژی جدید چین، نه تنها ضررهای اقتصادی جدی برای اروپا به همراه خواهد داشت، بلکه به اعتماد متقابل سیاسی موجود بین پکن و بروکسل و همکاری دوجانبه سودمند در زمینه های مختلف آسیب جدی خواهد زد.
وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین نیز در نشستی با نمایندگان این کشور در شهر لیسبون پرتغال، اظهار داشت: «پکن از رقابت سالم استقبال میکند و با هر شکلی از رقابت شرورانه که برای جلوگیری از توسعه طراحی شده باشد، مخالف است.»
مقام های چینی همچنین از اتحادیه اروپا خواستهاند که به جای اقدامات حمایتی یکجانبه، گفتوگو و مذاکره برای حل اختلافات تجاری را دنبال کند تا از تضعیف همکاری گسترده بین پکن و بروکسل جلوگیری شود.